Facebook ska skatta på svenska annonser

Facebook har efter hårt tryck från flera europeiska länder beslutat sig för att börja betala skatt på annonsintäkter i de länder där de har lokala kontor, som i Sverige. UPPDATERAD

 

”Vi tror att en övergång till en lokal säljstruktur ger mer transparens till regeringar och beslutsfattare världen över som har velat ha större visibilitet över de intäkter som har att göra med försäljningar som får lokalt stöd i deras länder”, skriver Facebook i ett pressmeddelande.

I Paradise papers-läckan framkom det att företaget fakturerat sina lokala kunder via sitt huvudkontor på Irland och sedan slussat pengar vidare till Kajmanöarna. Förfarandet har varit hårt kritiserat från bland annat Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

Sverige har varit betydligt tystare. Facebooks svenska dotterbolag redovisade en omsättning på 95 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 8,4 miljoner kronor förra året. Bolaget betalade 2,5 miljoner kronor i skatt. Bolagets verkliga intäkter var drygt en miljard kronor, baserat på dess svenska användare och europeiska arpu-siffror (intäkt/användare).

Förändringarna i skatteupplägget ska träda i kraft i varje land under första halvåret 2019.

UPPDATERAD: Breakit skriver att det bara är en mindre del av annonsintäkterna som kommer att beskattas lokalt.