Annons: Mediedagen 2019
Eva Burman, chefredaktör på Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning. Foto: Niklas Holm

”Branschens företrädare är naiva”

Året som gått...

Eskilstuna-Kurirens chefredaktör Eva Burman om varför granskningen av det organiserade näthatet var tidningens viktigaste publicering 2017 – och om svenska mediers naivitet inför rysk påverkan.

Vad var årets stora mediehändelse?

– #metoo. Definitivt. Den satte fingret på det de allra flesta kvinnor vetat alltid. Sexuella övergrepp drabbar det stora flertalet. Mörkertalet när det gäller den typen av brott är enormt. Den senaste tidens debatt om att det är invandrare som står för sexualbrotten kom på skam. Äntligen säger jag. Däremot håller jag med PO om att namnpubliceringarna gått överstyr. Kanske främst på Facebook. Jag tycker det är synd om den diskussionen skulle överskugga betydelsen av rörelsen. Jag tror alla, män som kvinnor, tänker efter före i dag. Och då har #metoo spelat sin roll.

Vad var årets viktigaste publicering?

– Årets viktigaste publicering för Eskilstuna-Kuriren var självklart vår granskning av Den svenska trollfabriken. Det var en viktig granskning för alla då den satte fingret på det många känt under flera års tid, att hatet är organiserat. Vi infiltrerade trollfabriken Granskning Sverige och kunde avslöja en hel redaktion som ägnar sig åt att producera högerextrem, antifeministisk, prorysk, antisemitisk och islamofob propaganda för massorna. I den dolda portal som Granskning Sverige arbetar i hittade vi manus, beställningar på jobb, ljudfiler och flera youtube-kanaler, som alla egentligen har samma ursprung. Nämligen Granskning Sverige. Publiceringen synliggjorde även det täta samarbete som finns i den alternativa hatmiljön där sajter som Fria Tider, som ägde Granskning Sverige, till Nya Tider, Samhällsnytt och Nordfront finns. Alla är delaktiga i ett propagandakrig och vi i traditionell media var ganska omedvetna om hur nära de samverkar mot samma mål. Vi fortsatte denna granskning under hösten med att kartlägga hur Sveriges största hatgrupp på Facebook agerar samt hur ideella krafter arbetar mot dessa grupper när samhället i övrigt går bet.

Vad var sämst under året?

– Att mediebranschen är så dåligt förberedda på och omedvetna om att vi befinner oss mitt i ett propagandakrig, en påverkanskampanj där Ryssland står för aggressionen. Jag har under året, efter vår granskning, blivit inbjuden till flera olika sammanhang med myndighetsföreträdare. MSB, Försvarshögskolan, Must och så vidare och alla pratar om de ryska påverkanskampanjerna och faran inför kommande val. Och de agerar redan på svenskt territorium och har gjort så i flera år. På samhällssäkerhetsmässan i Kista stod chefen för MSB inför åhörare från myndigheter, politiska partier och företag och pratade om dataintrång. Det handlar inte om OM de får intrång, utan om NÄR det sker. Då är MSB:s uppdrag att se till att de får stöd. Han menade att vi alla bör se till att vi inte skriver saker i mejl som vi inte kan hantera när de läcker ut. För det kommer läcka ut. Medias omedvetenhet om det här kritiserade jag på Utgivarnas Mommagala. Jag menade att branschens företrädare är naiva. Vi blir spelade hela tiden, vi blir megafoner för rysk påverkanskampanj och vi måste bli mycket bättre än så här. Och först och främst måste vi berätta det för våra läsare, lyssnare och tittare. Nyligen har jag sett att både DN och SVT publicerat nyheter om detta. Det är bra.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen nästa år?

– Valrörelsen. Politiska skandaler. Ryska påverkanskampanjer med planterade nyheter. Och förhoppningsvis utökande samarbeten över koncerngränserna. Jag tror stenhårt på den form av Spotify för nyhetssajter som Sörmlands Media inlett med Mittmedia och Hall Media. Det är en ”win win” och ju fler vi blir desto snabbare kommer den digitala transformationen att gå. Och ska vi överleva måste det gå fort, för distributionen av printprodukterna håller på att strypa oss. Inte långsamt, utan snabbt. Dessvärre.

 

Läs gärna Medievärldens personporträtt av Eva Burman från maj 2016: ”Jag vill stå upp för den lilla människan”.