Metros publisher Thomas Eriksson.

Han är Metros nya publisher

Thomas Eriksson har utsetts till publisher för Metro. Han tillträder efter julhelgerna.

I förra veckan meddelade Metro att tidningens chefredaktör Staffan Erfors lämnar sitt uppdrag efter mindre än ett år. Beslutet grundade sig, enligt Erfors, i att han ville utveckla en egen verksamhet. Nu står det klart att Thomas Eriksson, i dag digital chef på Egmont Publishing, blir hans efterträdare. Thomas Eriksson får den nya rollen som publisher för affärsområdet Media. Uppdraget ger Thomas Eriksson helhetsansvar för Metros produktflora.

”Jag ser verkligen fram emot att få jobba med utvecklingen av journalistiken och innehållet inom Metro Media House. I den digitala omställningen finns stora möjligheter att hitta nya intäktsströmmar”, säger Thomas Eriksson i ett pressmeddelande.

Metros vd Mikael König berättar om förändringen för Medievärlden:

– Metro är just nu inne i en intensiv omgörningsfas. Vi har lagt ned mycket arbete på att identifiera våra styrkor och svagheter, och nu har vi bestämt oss för hur vi ska arbeta framåt. En av de saker vi behöver vara tydliga med är att Metro är mer än en tidning – det är ett mediehus. Och ett mediehus behöver fler kompetenser, säger han och fortsätter:

– Thomas har såväl digital som publicistisk kompetens och ett gott affärsmannaskap, vilket gör att han passar i publisherrollen. Metro har visserligen en publicistisk inriktning, men jobbar också mycket med content. Nu samlar vi den biten under Thomas.

Medievärlden söker Thomas Eriksson.