Fredrik Sandin, grundare och Pontus Ogebjer, tillväxtchef Schibsted Growth. Fotograf: Stefan Mattsson

Schibsted förvärvar inom digital hälsa

Mediekoncernen investerar i tjänst som lotsar användare i val av terapiform och terapeut.

Förvärvet av Ahum är Schibsteds första inom området digital hälsa och görs genom en nyemission.

”Ahum har en tjänst som skapar en bättre matchning mellan kund och terapeut än någon annan aktör på marknaden. Och den når ut till en yngre målgrupp där den psykiska ohälsan blir allt större”, säger Pontus Ogebjer, tillväxtchef i Schibsted Growth.

Företagets mål är att bli marknadsledande inom matchning mellan personer som söker psykologiskt stöd och legitimerade psykologer och terapeuter inom olika discipliner.

”Schibsted är bäst i klassen och kan tillföra kompetens i att bygga digitala bolag, hjälpa oss att bygga vårt varumärke och att nå ut till kunder”, säger Ahums grundare Fredrik Sandin.