24Journalistik fortsätter expandera

24Journalistik planerar att med Mittmedia som ny ägare fortsätta expansionen och starta nya sajter. Om två år ska företaget gå med vinst, enligt företagets vd Jeanette Lindström. UPPDATERAD

24Journalistik har expanderat snabbt med sina gratis nyhetssajter som nu finns på elva orter i södra Sverige: Kalmar, Halmstad, Helsingborg, Nybro, Blekinge, Malmö, Emmaboda, Kristianstad, Trelleborg, Ystad, Uppsala.

Bakom företaget finns reklambyrån Lindmarkmedia, som under året fått sällskap av Mittmedia och Nossevo Invest.

– Vår plan är att fortsätta vår expansion och bilda ett tjugotal ultralokala sajter. Och vi ska gå med vinst verksamhetsåret 2019/2020, säger Jeanette Lindström, vd för Lindmarkmedia, som är huvudägare till gratissajterna 24Journalistik.

– Vi har anställt ett femtiotal journalister och säljare och fler ska det bli, säger Jeanette Lindström, som är vd även för 24Journalistik.

UPPDATERAD: Enligt det senaste bokslutet (2016) hade 24Sverige 24 anställda.

Bolaget gick med 5,6 miljoner kronor i förlust verksamhetsåret 2016/2017. Man redovisar ingen omsättning men startup-sajten 24Sverige hade för samma period en omsättning på 8,7 miljoner och en förlust på 4,5 miljoner.

– Förlusterna är helt enligt plan, det är något vi får ta när vi startar upp en helt ny verksamhet. Men vi ska gå med vinst om två år.

För att finansiellt snabba på expansionen har Lindmarkmedia under året gjort en nyemission i 24Journalistik och det väckte visst uppseende när den tunga tidningskoncernen Mittmedia gick in som delägare och även tog plats i 24:s styrelse.

– Mittmedia är den perfekta samarbetspartnern. De har en teknisk styrka och system vi kan dra nytta av. Dessutom, naturligtvis, en stor publicistisk erfarenhet. Vi blev väldigt smickrade att de ville samarbeta med oss, säger Jeanette Lindström.

Läs hela intervju med Jeanette Lindström på Medievärlden Premium

Lars Ohlander