Ystads Allehanda tidningshus.

Ystads Allehanda om de digitala framgångarna

Första halvåret 2017 ökade trafiken till Ystads Allehandas sajt med 50 procent. Och på nio månader har tidningen dubblat antalet följare på Facebook. YA:s webbchef Anders Svensson berättar om den lyckade digitala satsningen.

Anders Svensson tillträdde som webbchef på Ystads Allehanda i januari i år. Ungefär samtidigt inleddes en digital satsning.

– Sedan jag kom hit har jag försökt implementera ett digitalt tänk på redaktionen. Det ska finnas en tanke bakom allting vi gör; vilka nyheter som prioriteras, vilka klockslag på dygnet de går ut och om en artikel är plusmärkt eller inte.

Och arbetet har gett resultat. Förra veckan slog tidningen trafikrekord med över 93 000 unika sajtbesökare. Det var tredje veckan i rad som antalet unika besökare översteg 90 000. Siffrorna kan jämföras med det totala antalet invånare i de fem kommuner som ingår i tidningens bevakningsområde vilka uppgår till 96 000.

Samtidigt har Ystads Allehanda börjat arbeta mer medvetet med plusmaterial.

– Vi har aldrig haft så mycket inlåst plusmaterial som nu. Trots det lyckas vi alltså dra bra trafik. Och i stort sett varje dag seglar det upp plusartiklar bland de mest lästa. Det ser jag som ett bevis på att bra innehåll ger bra läsning.

Sedan årsskiftet har Ystads Allehanda också växt en hel del på Facebook. I början av året hade tidningen 15 000 följare på Facebook. I dag närmar den sig 30 000 följare.

– Man får förstås ställa siffran mot hur det sett ut tidigare. Men 30 000 följare är väldigt mycket för en i sammanhanget ganska liten lokaltidning, säger Anders Svensson.

Vad beror den digitala framgången på tror du?

– Mycket beror den nog på att vi har vässat vårt tilltal och börjat arbeta mer strategiskt. Nu tittar vi mer noggrant på rubriksättningen och hur vi paketerar och presenterar vårt material, säger Anders Svensson och fortsätter:

– Och så lyfter vi fram det lokala innehållet. Även de lokala mediehusen slåss i dag mot världsomfattande jättar som Google och Facebook. Det är förstås svårt för oss att ta upp kampen mot dem, men vi kan faktiskt vara världsbäst på lokala nyheter.

Nu gäller det att i större utsträckning arbeta med digital konvertering, säger Anders Svensson:

– Den minskning vi ser i papperstidningsläsandet ska vi möta upp genom digital konvertering. Annonsintäkter är förstås också viktigt, men grundfundamentet är ju att folk ska prenumerera på vår produkt.

Och det ställer högre krav på det digitala journalistiska innehållet, säger Anders Svensson:

– Om vi vill öka antalet digitala prenumeranter måste vi hela tiden fortsätta utveckla och vässa vår journalistik där. När det kommer till det tycker jag att man ser att det händer mycket på lokaltidningarna just nu. För fem år sedan hade jag varit mer orolig, men i dag ser jag en annan medvetenhet hos tidningshusen. Man förstår att man måste satsa på det digitala innehållet för att skapa en lyckad affär.