Professor Neil Thurman visar antalet AI-företag som finns på marknaden.

AI snart vardagsmat på redaktionerna

På plats

Det mest slående intrycket från årets kraftigt förändrade tekniska branschmässa som just nu pågår i Berlin är det tunga genomslaget för artificiell intelligens, rapporterar Gunnar Springfeldt från Wan-Ifra World Publishing Expo som i år hålls i samarbete med Digital Content Expo.

Automatgenererad journalistik kommer att bli normalt i de redaktionella arbetsflödena om två till tre år, spådde en av föredragshållarna Wolfgang Zehrt från det tyska företaget DDN, Data Driven News. Forskaren Melanie Rossman sade ”journalisterna är inte de enda som skapar nyheter längre”.

Många företag använder redan i dag AI-teknik fast det går under andra namn som robotjournalistik eller algoritmer. Men AI är ändå en ”hajp” att döma av intresset för tekniken på mässan. AI kan definieras som en teknik som speglar mänsklig intelligens och kan verka som ett paraply över mer kända begrepp som algoritmer, databassökning och robotjournalistik. (Artificiell intelligens beskrivs mer på djupet i Medievärlden Premiums rapport A och I för medieföretag som publicerades idag.)

Forskarna Melanie Rossman och Neil Thurman från Ludwig Maximilian-universitetet i München redogjorde för hur AI används inom media i dag. De underströk att lämpliga användningsområden för AI är repetitiva arbetsuppgifter och journalistik som kräver hög hastighet. AI bygger på att källmaterialet, datan, finns tillgänglig i strukturerad form och tekniken är särskilt värdefull om den kan kopieras till många, till exempel, lokala journalistiska bevakningsområden. Mot den bakgrunden är det inte förvånande att nyhetsbyråer som Associated Press och Thomson Reuters redan nu är tunga användare av AI medan en tv-kanal som BBC har en mer försiktig hållning.

Reuters har 400 journalister placerade i Bangalore för att skriva kvartalsrapporter och andra rapporter. Här, där arbetsuppgifterna är relativt enkla och repetitiva, skulle AI vara en stark teknik. AP producerar redan tusentals kvartalsrapporter med hjälp av AI-teknik.

Melanie Rossman redogjorde för ny forskning från flera länder som söker utröna skillnaden mellan artiklar skapade av en robot och av en ”riktig” journalist. Forskningen visar, sade Rossman, att människor har svårt att skilja automatgenererad text från vanlig text. Men en viss skillnad finns. Testpersoner uppfattar robotens texter som något mer trovärdiga och journalistens som något mer lättläst (readability).

AI har fått kritik för att den kan bli statisk och att bara relativt tråkig journalistik kan skapas. Här menade flera talare att AI bäst används där journalistik annars skulle vara omöjlig av resursskäl. Förutom författande av kvartalsrapporter och redovisningar av sport i lägre divisioner är ett bra exempel som Neil Thurman pekade på brittiska TT:s, Press Association, Google-finansierade lokaljournalistiksprojekt. Det är tänkt att skapa ett stort antal hyperlokala artiklar per månad utifrån allmänt tillgänglig digital data. Det är en journalistik som aldrig skulle bli av annars.

AI berör alltså i hög grad informationsinsamling. Wolfgang Zehrt berättade om en teknik som hans företag erbjudit Springer-tidningen Bild. Det är ett nyhetsvarningssystem som efter att ha gått igenom stora datamängder kan larma redaktionen om några avvikelser finns. På så sätt ringade Bild in två samhällen i Tyskland med extremt hög ungdomsarbetslöshet vilket ledde till angelägna reportage i tidningen. På motsvarande sätt har man i Bayern ringat in i vilka kommuner stora narkotikabeslag har gjorts och dessa visade sig ligga intill tjeckiska gränsen.

Nytt för i år är WAN-Ifra World Publishing Expos mässarmarbete med Digital Content Expo där utställare som inte vänder sig mot tryckerier och packsalar samlas. Mässan har under flera år känt av branschens intäktsproblem, men WAN-Ifras vd Vincent Peyregne berättade i inledningsanförandet att antalet utställare i år ökat. Antalet utställare kan påverkas av DCX-mässans upplägg med satsning på nystartade företag. Detta kan också förklara den tyngd som artificiell intelligens har fått på årets mässa.

WAN-Ifras nye ordförande, som efterträdde Tomas Brunegård tidigare i år, heter Michael Golden, vice ordförande i New York Times Company. Han berättade om New York Times intäktsstrategi som till stor del bygger på konsumentintäkter som, enligt Golden, drivs av engagemang. All utveckling på NY Times går mot att öka engagemanget, sade Golden. Antalet digitala prenumeranter är nu två miljoner, dubbelt så många som prenumererar på papperstidningen (vardag eller söndag). Det kommer efter en osedvanlig ökning av digitala prenumeranter under sista kvartalet 2016 och första kvartalet 2017. Den normala ökningstakten är ungefär 55 000 prenumeranter per månad men före och efter årsskiftet ökade det till 280 000 respektive 315 000, sade Michael Golden.

Det är en Trump-effekt och törsten efter pålitliga nyhetskällor. Det som är förskräckligt för USA och för världen är faktiskt fantastiskt bra för New York Times, sade Michael Golden.

Gunnar Springfeldt