Aftonbladet klandras för utpekande av sexdömd hyrläkare

PO-PON

Aftonbladets rapportering om hur ett bemanningsföretag marknadsfört en sexdömd hyrläkare med felaktiga uppgifter var utpekande och grovt kränkande. Det konstaterar Pressens Opinionsnämnd (PON) som klandrar tidningen.

Notisen som nu blivit föremål för PO-PON publicerades i augusti förra året och handlade om att en sexdömd hyrläkare sålts in av ett bemanningsföretag med felaktiga uppgifter. Senare följdes den också upp med en webbpublicering och ett webb-tv-inslag.

Av tidningens samlade rapportering framgår att läkaren, som beskrivs som ”sexläkare” inom citationstecken, fått lämna sin tjänst på ett sjukhus efter att det blivit känt att han dömts för sexuellt ofredande. Vidare beskrivs i rapporteringen hur läkaren använt en falsk legitimation. Och så nämns hur han själv berättat om att han lider av aspergers syndrom och patologiskt rus i en intervju med SVT Nyheter.

Publiceringen anmäldes till Allmänhetens pressombudsman av den sexdömda hyrläkaren. I anmälan står att uppgifterna om att han skulle använt en falsk legitimation är felaktiga samt att formuleringen ”sexläkare” är misskrediterande och stigmatiserande. Den aktuella läkaren var visserligen inte namngiven, men artikelns detaljrikedom gjorde att personer i hans omgivning förstått vem det var fråga om. Anmälaren reagerade också på tidningens redogörelse över hans sjukdomsdiagnoser.

Aftonbladets ställföreträdande utgivare skrev i sitt svar att man sökt kontakt med läkaren inför publiceringen men utan resultat. Tidningen valde då att referera vad han sagt i intervjun med SVT. Begreppet ”sexläkare” ansåg tidningen vara oproblematiskt i sammanhanget.

PO konstaterar att uppgifterna om läkarens sjukdomsdiagnoser var mycket integritetskänsliga samt att påståendet i tv-inslaget om att läkaren använt sig av falsk legitimation saknar täckning i artikeln:

”De integritetskänsliga uppgifterna och felaktigheten om legitimationen har tillfogat anmälaren en oförsvarlig publicitetsskada för vilken tidningen bör kritiseras.”

PON instämmer i PO:s bedömning. Mot den bakgrunden klandras Aftonbladet för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Läs mer på PO/PON:s hemsida.