Schibstedhuset. Foto: Linnéa Kihlström

Schibsted delar verksamheten i två

Schibsted omorganiserar och skiljer på affärsområdena marknadsplatser och media. Det för att stärka såväl den lokala som den globala verksamheten.

Efter uppdelningen i två operativa divisioner hamnar Schibsteds köp- och säljsajter under affärsområdet ”marketplaces” medan koncernens medieverksamheter kommer att ligga under ”media”.

Bakgrunden till förändringarna är att man vill tydliggöra skillnaderna mellan de olika verksamheterna. Förhoppningen är att omorganisationen ska stärka såväl den lokala som den globala verksamheten.

”Vi måste ta tillvara på vår lokala kompetens och starka varumärken på alla våra marknader. Samtidigt som vi fortsätter dra fördel av vår globala skala. En enklare organisation kan röra sig snabbare och mer effektivt. Vi är övertygade om att den här omorganisationen kommer att göra det möjligt för oss att konkurrera mer effektivt, samt att den kommer att leda till att vi gör ett ännu bättre jobb för våra användare och kunder”, säger Rolv Erik Ryssdal, koncernchef, i ett pressmeddelande.

Sondre Gravir blir chef över marketplaces och Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal blir chef över media.

Schibsteds Norgechef Didrik Munch kommer att arbeta tillsammans med Raoul Grünthal för att etablera de nya affärsområdena fram tills dess att han slutar i februari 2018.

Samtidigt har produktchefen, Terje Seljeseth, beslutat att lämna bolaget. Han går till en ny roll hos Schibsteds största ägare Tinius Trust.