Annons: Mediedagen 2019

Nya Mediafacts mäter 1200 medier

TS webbtjänst går i graven. I stället kommer Mediafacts – ett samarbete mellan TS, Orvesto och Comscore.

Den gemensamma tjänsten från TS, Kantar Sifos Orvesto och Comscore innehåller reviderade branschvalutor från 1200 medier. Dagspress, tidskrifter och digitala medier. Dessutom innehåller tjänsten prisuppgifter, tekniska specifikationer och kontaktuppgifter där dessa är tillgängliga.

Det kommer inte att gå addera uppgifter som inte är reviderade. Vilket innebär att en tidning som inte ingår i TS inte kan få med några upplageuppgifter.

– Tjänsten håller på att smyglanseras just nu. Vi räknar med att kunna gå med mer information i nästa vecka, säger TS vd Lars Björkman.

Han räknar med att tjänsten kommer att vara intressant för såväl mediebyråer som medieföretagens egna säljorganisationer.

– Den gör det lätt att göra egna sökningar på målgrupper, regioner och även göra jämförelser där på varumärkesnivå när det gäller räckvidd i olika kanaler. ”Så här många läsare har Aftonbladet på en viss ort i print, på mobilen, i desktop och i sociala medier”.

Han räknar också med att det med hjälp av Mediafacts ska gå se hur nya aktörer som till exempel influencers fungerar. Där är arbetet i sin linda ännu. Och det kommer nog inte att gå följa enskilda influencers, till att börja med i alla fall.

– Vi börjar nog med nätverk för influencers.

Tjänsten är inte gratis. Varken för mediebyråer eller medieföretag. Prislappen beror på storleken på företaget.

– Men det handlar inte om någon jättepeng. Och alla som i dag är anslutna till TS webbtjänst kommer automatiskt att flyttas över.