Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare för VLT, Norrtelje Tidning, Länstidningen Södertälje, Nynäshamns-Posten, Arboga Tidning, Bärgslagsbladet, Fagersta-Posten och Sala Allehanda. Foto: Lennye Osbeck

Livesänd hockey bidrog till VLT:s Plusrekord

Förra veckan slog VLT rekord i antal nya Pluskunder. Bara inför veckans två livesända hockeymatcher tecknade 100 personer provabonnemang.

Det nya rekordet, från den föregående veckan, ligger på 245 nya Pluskunder på en vecka. Det tidigare rekordet låg på 146.

– Det känns väldigt roligt att det går så bra för vår Plussatsning, säger Daniel Nordström, chefredaktör på VLT.

Bara inför veckans två livesända hockeymatcher tecknade 100 personer abonnemang. Och den livesända sporten är en viktig bidragande orsak till att de slagit rekord även tidigare, berättar Daniel Nordström. Därför satsar Mittmedia en hel del på just sport.

– Det drar många nya kunder. Och så har vi bra tittning även hos våra befintliga kunder. Vi har fått revidera målen flera gånger vilket förstås är glädjande.

Satsningen på sport har ju varit lyckad för Plusaffären. Men vad mer behöver ni göra för att fortsätta locka över folk till Plus?

– I grunden handlar det om att göra bra lokaljournalistik. Fördelen med den här plusmodellen är att vi noga tittar och analyserar vad vi gör, säger Daniel Nordström och fortsätter:

– Det här är det tredje försöker vi gör med en betallösning. Och vi kan konstatera att de tidigare modellerna inte varit så bra. Men bakom lanseringen av den här modellen ligger ett gediget analysarbete kring läsarnas beteendemönster.

Daniel Nordström tycker sig se en ökad betalningsvilja hos läsarna för det digitala innehållet.

– Tjänster som Netflix och Spotify har gått i bräschen och gjort att folk i dag är vana att betala för film och musik. Det tror jag har gjort att fler också insett att man måste betala även för journalistiskt material.

De positiva siffrorna betyder mycket för redaktionen, säger Daniel Nordström.

– De här siffrorna är extremt sporrande. Vi är vana att se ständigt nedåtgående kurvor men nu kan vi helt plötsligt se att det börjar vända – och förhoppningsvis kommer vi så småningom att kunna kompensera tappet i print. Det ger en framtidstro bland medarbetarna.