Landsortspressen ökade i augusti

Mediebyråbarometern

Landsortspressen ökade sin mediebyråförmedlade annonsförsäljning i augusti. Det samtidigt som den totala försäljningen minskade.

Den mediebyråförmedlade annonsförsäljningen minskade med 8 procent i augusti vilket till stor del beror på att det är en faktureringsdag mindre. Trots det så kunde landsortspressen öka sin försäljning med 4 procent under månaden.

För övriga dagspresskategorier gick det sämre. Storstadspressen tappade 12,5 procent och kvällspressen 15,0 procent.

Tv var den kategori som backade mest med ett tapp på 23,5 procent. Den stora vinnaren var utomhusreklamen som ökade med 26 procent.

”De digitala investeringarna ligger på en oförändrad nivå i augusti, vilket får anses som ett bra resultat givet en faktureringsdag mindre. Vi kan dock se stora skiften inom de digitala medieköpen. Beordrad display minskar betänkligt, och ökningen står sociala medier för, tillsammans med online video och programmatiska display-köp. Sociala medier uppvisar en positiv tillväxt om 62 procent under 2017 och är nu den klart näst största kategorin inom digitala köp, efter online display. Tv:s minskning under augusti är förvånande kraftig. Efterfrågan är fortsatt mycket stor på tv, men utbudet fortsätter att falla och tv-kanalerna tvingas tacka nej till nya investeringar och nya kunder”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i ett pressmeddelande.