Annons: Mediedagen 2019
UNT:s redaktionschef Jens Pettersson.

Enköpings-Posten inför betalmodell

I morgon onsdag inför Enköpings-Posten en betalmodell på sajten. Samtidigt lanseras en app. "Vi känner oss trygga med att köra ut den har modellen", säger onlinechefen Jens Pettersson. UPPDATERAD

Från och med i morgon behöver Enköpings-Postens läsare betala för det digitala innehållet på sajten. Men för de läsare som är printprenumeranter ingår den digitala läsningen samt den nya e-tidningen och appen i deras befintliga abonnemang.

Enköpings-Postens betalmodell fungerar på samma sätt som lösningarna gör inom resterande delar av NTM-koncernen. Ettan kommer även fortsättningsvis att finnas tillgänglig för alla besökare. Dessutom kommer ett antal artiklar varje månad att vara gratis. Exakt hur många kommunicerar man inte, säger Jens Pettersson, onlinechef på Enköpings-Posten och Upsala Nya Tidning. Men överstiger läsaren de fria artiklarna uppmanas den att betala för fortsatt tillgång till materialet.

– Vi tycker att det dagliga nyhetsflöde Enköpings-Posten levererar har ett värde och är så bra att det är värt ta betalt för. Sedan är det klart att det är en utmaning att införa en betallösning för något som tidigare varit gratis, men vi ser att tiden är mogen nu. Och vi är långt ifrån ensamma. I dag är det nästan mer regel än undantag att det digitala innehållet kostar, säger Jens Pettersson.

För ett år sedan köpte NTM-koncernen Enköpings-Posten av NWT och vid årsskiftet gick ägarbytet i genom. Nu, drygt ett år senare, går EP in i samma bolag som systertidningen Upsala Nya tidning (UNT). I maj införde UNT den betalmodell för digitalt innehåll som EP nu inför.

– Vi känner oss trygga med att köra ut den här modellen också i Enköping nu. I Uppsala gick övergången snabbt och bra – och vi är väldigt nöjda med hur utvecklingen har sett ut här vad gäller nya digitala prenumeranter. Självklart har vi tappat något i totaltrafik, men inte mer än vi hade räknat med.