Reklamskatten försvinner vid årsskiftet

Från årsskiftet ska reklamskatten för dagstidningar och tidskrifter avskaffas. För lite och för sent. Men ändå ett viktigt besked menar TU:s vd Jeanette Gustafsdotter. UPPDATERAD

– I de tider vi lever nu, med alla rykten på nätet och ”fake-news”, tycker vi det är otroligt viktigt med den dagspress vi har i Sverige. Ett sätt att stödja den är att avskaffa den här skatten, säger finansminister Magdalena Andersson (S), till Dagens Nyheter.

2002 togs det första steget då riksdagen gav regeringen i uppdrag att avskaffa reklamskatten. För två år sedan presenterade regeringen en tvåstegsmodell där skatten skulle sänkas med 20 miljoner kronor i år och ytterligare 20 miljoner kronor 2019.

Riksdagen höjde 2016 nivån för när en tidning ska betala reklamskatt från en omsättning på 50 miljoner kronor till 75 miljoner kronor. I dagsläget är det bara åtta tidningar som når upp till den nivån och därför måste betala reklamskatt. Regeringen räknar med att reformen kommer att innebär minskade skatteintäkter på 15 miljoner kronor.

För lite och för sent?För lite och för sent?

– Det är verkligen så. TU har jobbat med den i 20 år och nu är det verkligen inte den skattefrågan som står högst på vår dag som står högst på vår dagordning utan frågan om digitalmomsen och det faktum att Facebook och Google nästan inte betala någon skatt i Sverige, vilket snedvrider konkurrensen, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter.

Men hon menar ändå att dagens besked från finansministern är något positivt.

– Utifrån hennes uttalande i Dagens Nyheter där hon säger att det otroligt viktigt att värna den svenska dagspressen i de tider vi lever nu med rykten och ”fakenews” på nätet ser det ut som hon förstått vilken viktig roll och vilken utsatt position dagstidningarna har.

Nu vill Jeanette Gustafsdotter att digitalmomsen inte ska bli samma långbänk som frågan om reklamskattens vara eller inte vara.

– Jag hoppas på ett beslut där redan i höst.

Dagens Nyheters redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson kallar dagens besked från finansdepartementet ”årets löjligaste politiska beslut”. Läs hela hans kommentar här:

Reklamskatten

Ett tidningsföretag betalar i nuläget 2,5 procent av alla reklamintäkter som överstiger 75 miljoner kronor i reklamskatt. Annonsering i tv, radio och på internet omfattas inte.