Annons: Mediedagen 2019
Robert Brännström, KIT:s grundare och chefredaktör.

Kit börjar med sponsrad journalistik

Sponsorskapet med Stiftelsen för Strategisk Forskning möjliggör en vetenskapssatsning som inleds i dag.

Kit har inlett ett samarbete om sponsrad journalistik med Stiftelsen för Strategisk Forskning. Den första artikeln inom ramen för samarbetet publiceras i dag under den nya vinjetten Framsteg. Högst upp på webbsidan förklaras att material under vinjetten presenteras av Stiftelsen för Strategisk Forskning.

Kit:s chefredaktör Robert Brännström förklarar skillnaden mellan sajtens befintliga nativeerbjudande och det för Kit nya formatet med sponsorskap:

– I fallet med vårt annonserbjudande som är i nativeformat så är det annonsören som har full kontroll över innehållet. I fallet med sponsorskap är det i stället ett sätt för kunden att associeras med det vi gör utan att påverka det redaktionella innehållet.

Han är glad över att kunna addera ett sponsrat erbjudande och kan inte se något problem med att en extern aktör betalar för att mediehuset ska bevaka ett visst ämne.

– Jag tycker det är ganska odramatiskt faktiskt. Att företag betalar för att associeras till vissa format är något som förekommit inom tv länge.

Kommer vi få se mer av sponsrad journalistik på Kit?

– Det hoppas jag.