Hallpressen blir Hall Media

Med namnbytet och den nya logotypen vill mediebolaget bättre kommunicera att man är ett modernt mediehus.

Namnet Hallpressen kommer ursprungligen från boktryckaren Herman Hall som grundade Jönköpings-Posten år 1865. I det nya namnet, som mediebolaget övergår till i mitten av oktober, behåller man Hall men stryker pressen.

– Vad gäller namnet Hall är det ett viktigt positivt historiskt moment som också är grunden till vår verksamhet och vår historiska resa. Det ska vi vårda och vara stolta över. När det gäller den andra delen, pressen, så tycker vi att det finns en symbolik som är nära förknippad till papperstidningen. Och det här innebär ingen nedtoning av papperstidningen, utan där ligger samma fokus som alltid, men justeringen till media öppnar för nya utvecklingsmöjligheter, säger vd Mats Tidstrand.

Han föredrar att kalla det för en namnjustering och förklarar att det är en del av ett större förändringsarbete:

– Vi jobbar en hel del internt med visionsarbete och kärnvärdesarbete – allt i linje med att utvecklas mot att bli det mediebolag vi vill vara framåt. Namnjusteringen är en del i det större arbetet.

Fram till för omkring fem år sedan var Hallpressen ett antal enskilda organisationer.

– Nu är vi i en fas då vi har ett homogent, gemensam bolag i vilket de lokala varumärkena ingår. Tajmingen för namnjusteringen är därför bra.

Flera av Hallpressens tidningar har namn som kan associeras med en pappersprodukt. Förs det en diskussion om namnbyten även där?

– Det har det förts diskussioner om. Men för oss är det självklart att vi ska behålla och vårda våra lokala produktvarumärken.