Vd:arna om vad betalalliansen kan ge

Mervärde till läsarna. Men också nya affärsmöjligheter på sikt. Så här tänker de högsta cheferna på VK, Hallpressen, Sörmlands Media och Mittmedia om vad betalalliansen kan innebära.

Under våren har samarbetet mellan VK, Hallpressen, Mittmedia och Sörmlands Media när det gäller betalmaterial växt fram. I sommar ska det lanseras på alla sajter som har Premium-material. Vilket betyder att flera av Hallpressens besökare inte kan utnyttja erbjudandet initialt. Men enligt ledningens utrullningsplan dröjer det inte länge i höst innan alla sajter har en Premium-modell.

Vd Mats Tidstrand vill inte säga något om hur många nya betalande kunder samarbetet kommer att ge.

– Vi har inte satt några konkreta mål. I första hand handlar det om att ge ett mervärde till våra kunder.
Det finns också strategiska tankar bakom.

– Det här är en konkret operativ effekt av samtal som förts i branschen. Det kan komma ytterligare steg som kan öppna möjligheter till nya intäktsben.

Dagens Nyheter har under våren pratat med ett antal lokala aktörer om ett samarbete när det gäller digitalt material. Stänger det här dörren för det samarbetet?

– Jag vill inte spekulera där.

Sörmlands Medias vd Jimmie Näslund ser betalalliansen som ett spännande försök som kan bidra till stor nytta för kunderna.

Hur viktigt är samarbetsprojektet för Sörmlands Media?

– Prio ett för att vår premium-modell ska få mer fart är att vårt inhouse-arbete. Att vi blir bättre på att paketera och vässa innehållet samt att vi får Klarna-lösningen på plats. Men sedan kan den nog bidra till ytterligare en och annan ny kund.

Sörmlands Media har precis infört ett 99-kronorsalternativ för de som inte vill ha e-tidningen.

– Så det har ökat produktfloran. Men det skulle vi ha gjort ändå, säger Jimmie Näslund.

Mittmedias vd Per Bowallius tror också mycket på den nya alliansen.

– I steg ett handlar det om att synliggöra för våra kunder hur mycket material som finns tillgängligt.

Hur ska det ske? Ska till exempel Hallpressen få ett fönster hos er där de kan visa sitt innehåll?

– Det är inte klart ännu. Det är en av frågorna som vi ska ta upp.

Om möjligheten att läsa inlåst material på andra sajter ökar Mittmedias konverteringstakt vill inte Per Bowallius kommentera:

– Vi vet inte vad det kommer att ge på det sättet. Men samarbetet ger också andra fördelar. Till exempel att vi får igång en dialog om vad som lyckats och inte hos alla inblandade.

Några storlekskrav finns det inte för eventuella nya samarbetspartners.

– Alla bidrar med sin del. Vi är alla den primära produkten i våra geografiska områden.

– Vad som kan hända i ett nästa skede, om vi börjar utveckla saker tillammans, det får vi ta då.

I dag ingår fyra koncerner i samarbetet. Men det ska bli fler vill VK:s vd Sture Bergman.

– Ju fler desto bättre. Jag hoppas naturligtvis på att det ska bli så många som möjligt.

Hur det kommer att påverka antalet betalande kunder till VK och VF vill han inte gå in på.

– Men jag hoppas givetvis att intresset för vår betaltjänst ökar när även annat material blir tillgängligt för våra kunder.