Annons: Mediedagen 2019
Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare för VLT, Norrtelje Tidning, Länstidningen Södertälje, Nynäshamns-Posten, Arboga Tidning, Bärgslagsbladet, Fagersta-Posten och Sala Allehanda. Foto: Lennye Osbeck

Så ska SR och Mittmedia kredda varandra

Sveriges Radio och Mittmedia har nu enats om en gemensam kreddningspolicy.

Diskussionen mellan Mittmedia och Sveriges Radio har pågått sedan i februari. Det började med ett möte mellan Cilla Benkö, vd Sveriges Radio och Kent O Nilsson, kanalchef för P4 Västmanland och Anna Gullberg, chefredaktör Gefle Dagblad och Daniel Nordström chefredaktör för Mittmedias titlar i Västmanland och Stockholmsregionen. (Läs mer här). Och nu är medieföretagen eniga om hur de ska förhålla sig till varandras journalistiska material.

– Det har varit en bra process. Vi har suttit ned och pratat med, och inte bara om varandra. Vi enats om ett gemensamt förhållningssätt som innebär att vi nu inte ska behöva reta oss på varandra, säger Daniel Nordström.

Den nio punkterna (se faktaruta nedan) innehåller inget oväntat enligt Daniel Nordström.

– Det är egentligen självklarheter, men det är bra att få det på pränt. Och det är bra för våra respektive deskar som nu har ett färdigt dokument för vad som gäller.

Hans förhoppning är att policyn ska börja användas av fler medieföretag. Såväl inom som utom Public service.

I policyn står det att ni ska bädda in Sveriges Radios spelare. Innebär det att ni även kommer att bädda in SVT:s sändningar om de skriver under?

– Vi kan säkert enas om huvuddragen. Sedan kanske inte alla punkter i den här policyn kommer med.

Har ni samma typ av diskussioner med SVT?

– Jag har varit i kontakt med vd Hanna Stjärne men något möte har inte blivit av ännu.

Ambitionen var inledningsvis också att hitta ett sätt hur material som ligger bakom tidningarnas betalväggar kan användas av andra aktörer utan att det skulle slå mot mediehusets läsarintäkter. Där har man dock inte hittat en modell ännu.

– Jag hoppas att denna uppgörelse ska hjälpa oss att hjälpa varandra. Det har varit en kul och givande dialog och jag är väldigt nöjd över att vi gemensamt kunnat enas om denna viljeinriktning, säger Cilla Benkö i en kommentar.

Sveriges Radios och Mittmedias kreddpolicy:

1. Grundprincip är att alltid vara generös.
2. Kredd med blålänk direkt in till artikeln, oavsett om den är öppen eller bakom betalvägg.
3. Kredd redan i ingress. Kan vara blålänk, men inte som standard.
4. Egen nyhet som bygger på annans nyhet ska innehålla kredd av originalkälla och ska inte tas bort i efterhand, t ex kan man skriva ”först att berätta var…”
5. Kredda sajtnamn. Vid osäkerhet om vilken av Mittmedias sajter som var originalet, kredda en av sajterna, dt.se, gd.se, st.nu, op.se, etc. Detsamma gäller Sveriges Radios olika varumärken, kredda P4 Uppland, Ekot, P4 Extra mm.
6. Citaträtten är generös, vi kan gärna citera varandra men kredda igen i samband med citat.
7. Kredd i pushar kan förekomma, men inte som regel. (Sveriges Radios pushar alltid mot ljud i pågående direktsändning.)
8. Kredd även i FM-radio och i papperstidningarna.
9. Bädda gärna in Sveriges Radios spelare.