Annons: Mediedagen 2019

Nu lanserar också Sveriges Tidskrifter native-riktlinjer

”Reklam”, “annons” eller “annonssamarbete” är att föredra framför begrepp som ”sponsrat”, ”samarbete” eller ”promotion”. Det konstaterar Sveriges Tidskrifter i sina nya riktlinjer för innehållsannonsering.

I maj släppte TU enhetliga definitioner och rekommendationer om hur medlemmarna bör förhålla sig till annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll. Nu lanserar också Sveriges Tidskrifter riktlinjer för native advertising.

En arbetsgrupp bestående av personer från flera stora tidskriftsförlag som arbetar med annonsformatet har tittat på hur en tydlig annonsmärkning bör se ut samt definierat vad native advertising är.

I de riktlinjer som nu tagits fram uppmanas branschen att tydligt visa vem avsändaren bakom det kommersiella innehållet är. Dessutom bör innehållsannonseringen skilja sig grafiskt från de redaktionella delarna och så ska ord med tvetydig betydelse undvikas.

Fredrik Wass på Sveriges Tidskrifter:

– Vi märker att det finns ett stort intresse för de här frågorna bland våra medlemmar. Förhoppningen är att de nya riktlinjerna dels ska ge en ökad förståelse för nativeformatet, men också att medier och publicister ska ha någonting att luta sig mot i den här diskussionen.

– Native ska ses som ett annonsformat och ska behandlas på det sättet.

Har branschen varit tillräckligt transparent och tydlig när det gäller innehållsannonsering?
– Det är klart att man kan hitta exempel på när det blivit mindre bra, men jag tror att det stora problemet har varit att det funnits så många olika begrepp och märkningar. Nu har vi kommit överens om hur man ska märka och att vissa ord är att föredra framför andra vilket kommer bidra till en bättre tydlighet.

Riktlinjerna hittar du här.