Annons: Mediedagen 2019

Norskt krav på extraskatt för duopolet

Alla norska medieföretag går nu ut och kräver att en extraskatt för Google och Facebook införs i Norge.

I fjol omsatte Facebook och Google i Norge mellan fyra och fem miljarder norska kronor i digital annonsförsäljning. Facebook betalade samma år 469 000 kronor i skatt i landet.

Samtidigt brottas landets medieföretag med stora lönsamhetsproblem. Schibsted Norges koncernchef Didrik Munch menar i ett remissvar till den norska medieutredningen, Mediemangfoldsutvalget, att situationen redan i dag är kritisk och dessutom kommer att förvärras dramatiskt de nästa 2–3 åren.

VG:s chefredaktör Gard Steiro skriver där att printversionen kommer att läggas ner inom tre år om upplagstappet fortsätter i samma takt.

Konkurrensen är snedvriden. Och politikerna visar upp en dubbelmoral när de å ena sidan pratar sig varma om behovet av mediemångfald samtidigt som de använder sig av Facebook för att nå ut till sina väljare menar bland annat Ole Jacob Sunde, styrelseordförande i Schibstedkoncernen.

Den samlade norska mediebranschen har därför ställt sig bakom kravet att en extraskatt på internationella företag som försöker komma undan skatt. De menar att den brittisk modell som kommer att ge intäkter på 350 miljoner pund till statskassan i år är något att kopiera. Det skulle betyda att Facebook och Google skulle betala omkring 400 miljoner kronor i skatt i Norge. Pengar som skulle kunna gå till att finansiera att de norska medieföretagen slipper betala arbetsgivaravgift vilket är ett av förslagen i Mediemangfoldsutvalget.

– Situationen för norska medieföretag är nu så allvarlig att man måste göra något. Det första vi kan göra är att den norska oljefonden använder sin ställning som aktieägare i Facebook och Google för att få dem att lägga fram de verkliga försäljningssiffrorna i Norge, säger Kjersti Loken Stavrum, direktör i Schibsteds ägarstiftelse till Klassekampen.

Läs också:

Kampen mot duopolet