Annons: Mediedagen 2019

Ljudboksförlag satsar på fördjupande journalistik

Den digitala abonnemangstjänsten Storytel, som strömmar ljudböcker i mobilen, satsar nu också på journalistik och släpper reportage, intervjuer och artiklar som ljudböcker, e-böcker och print-on-demand.

Det journalistiska materialet är återpubliceringar av journalistik som tidigare publicerats i andra kanaler. Längden på ljudböckerna varierar från 20 minuter till 2 timmar.

– Vi tror att det finns ett stort intresse för journalistik i ljudboksformat också. Egentligen är det ganska självklart att göra det här. Bra journalistik är ju berättelser om livet, människoöden och fenomen – och den har aktualitet över tid, säger Annika Seward Jensen, förläggare på den nya utgivningslinjen Storytel Dox.

I veckan släpptes de 20 första artiklarna. Nästa vecka släpps lika många till. Därefter utkommer ytterligare 20 artiklar i månaden.

– Planen är att köra på i ungefär den här takten i ett år. Internt är det en produktionstakt vi kan hantera. Men märker vi att intresset är stort kanske vi ökar den.

Annika Seward Jensen vill att ämnesurvalet ska vara lika brett som i tidskriftshyllan och innehålla journalistik om allt från språk till vetenskap och historia. Men det blir inga korta nyhetsartiklar. I fokus står den fördjupande journalistiken.

Än så länge samarbetar Storytel med magasinen Filter och Offside samt olika frilansjournalister.

Har ni ytterligare samarbeten på gång som du kan berätta om?

– Ja, det hoppas jag. Det är dock inget jag kan prata om just nu. Men när jag säger tidskriftshylla är det både en inbjudan och ambition, säger Annika Seward Jensen och fortsätter:

– Jag hoppas att djungeltrumman ska gå nu även bland er journalister. Det finns så mycket bra skrivet som bara ligger och samlar damm. I den nya digitala världen – med tillgängliggörandet den öppnar för – finns det alltid någon som är intresserad. Det är fantastiskt att se hur gamla texter kan få ett nytt liv.