Kungsbacka-Posten klandras för obekräftade rykten

PO-PON

Kungsbacka-Posten fälls för att ha publicerat obekräftade rykten om en avsatt prästs påstådda kvinnoaffärer.

I oktober förra året publicerade Kungsbacka-Posten en artikel om att en före detta präst som fått lämna sitt yrke efter anklagelser om sexuella trakasserier och kränkningar av kvinnliga församlingsmedlemmar nu var aktiv igen.

I artikeln redogjorde Kungsbacka-Posten för bakgrunden till att den nu avsatta prästen tidigare fått lämna sitt uppdrag. Förutom att tidningen lyfte anklagelserna om sextrakasserier stod också att den avsatta prästen omgetts av rykten om kvinnoaffärer.

Den avsatte prästen fick chans att uttala sig i artikeln och förklarade att uppgifterna att han skulle driva en ny rörelse var felaktiga.

Men publiceringen anmäldes till Allmänhetens Pressombudsman (PO) av den avkragade prästen. Anmälaren reagerade särskilt mot två formuleringar. Den ena, som upprepades på flera ställen i texten, gällde att han avkragats efter anklagelser om sexuella trakasserier och den andra att ”den erkänt karismatiske A hade hela tiden omgetts av rykten om kvinnoaffärer.”

Anmälaren menade att publiceringen innehöll grova påhopp av hans person. De anklagelser mot honom som Kungsbacka-Posten skrev om hade visserligen lett till att han avkragats, men han hade inte polisanmälts eller dömts för brott. Själv nekade han till anklagelserna. Att de nu kom upp igen var kränkande mot honom och hans familj. Att tidningen vidare spred uppgifter om påstådda kvinnoaffärer – utan belägg – var inte förenligt med pressetiska regler, menade anmälaren. I kontakten med tidningen inför publiceringen hade han inte heller fått möjlighet att kommentera ryktena då tidningen inte nämnde den uppgiften.

Kungsbacka-Postens utgivare svarade att uppgifter om den avsatta prästens bakgrund var relevant att publicera i anslutning till de nya uppgifterna att han nu återigen skulle vara aktiv. Också ryktena om anmälarens kvinnoaffärer var relevant i sammanhanget, menade tidningens utgivare, eftersom den avsatta prästen avkragats på grund av sextrakasserier.

Men PO håller inte med. I sin bedömning står att: ”Sammantaget har det inte framkommit några pressetiskt godtagbara skäl för tidningen att publicera rykten om kvinnoaffärer. Uppgiften framstår kort sagt som irrelevant i sammanhanget.”

Däremot anser PO att det är motiverat att redogöra för de anklagelser som tidigare riktats mot den nu avsatta prästen samt de nya uppgifterna om att det kan vara så att mannen återigen är aktiv som präst.

PON instämmer i PO:s bedömning att Kungsbacka-Posten bröt mot god publicistisk sed när tidningen publicerade rykten om påstådda kvinnoaffärer.

Läs mer om fällningen på PO-PON:s hemsida.