Annons: Mediedagen 2019

Facebook bygger betalmodell för nyheter

I slutet av 2017 planerar Facebook att lansera en betalmodell för nyheter.

Det uppger bland annat Wall Street Journal och Australian Business Review. Det är inte känt hur intäkterna kommer att fördelas. En modell som diskuterats är att nyhetsproducenten får alla pengar och Facebook all användardata.

I botten kommer troligen det troligen att finnas en frekvensmodell, som alltså tillåter användaren att läsa ett mindre antal nyhetstexter per månad utan att betala.

– Att hjälpa publistister att få betalt för sitt digitala innehåll är utan tvekan den mest meningsfulla hjälp Facebook kan ge till global journalistik”, säger Jim Friedlich till Australian Business Review. Han är vd för stiftelsen bakom Philadelphia Inquirer, som har lobbat hårt för att Facebook ska ta det här steget. ”

– Om Facebook verkligen skapar en lyckad plattform för försäljning av tidningsprenumerationer kommer det att vara en historisk ”game changer” för nyhetsindustrin.

Upplägget kommer troligtvis i alla fall i första skedet bara fungera i mobilappen.

Alan Mutter, medieanalytiker på University of California, är skeptisk:

– Jag tycker det verkar som kycklingsoppa. Det kan inte vara skadligt, men det kommer inte att transformera affärsmodellen om tidningarna börjar sälja prenumerationer via Facebook, säger han till Nieman Labs Benjamin Mullin.