UNT kopplar på betalmodell i dag

Från och med i dag tar även UNT betalt för innehållet på sajten. – Tiden är väl mogen, säger tidningens publisher Kalle Sandhammar.

Omkring klockan 10 slår UNT på sin betalfunktion. Det är samma frekvensmodell som Östgöta Media använt sedan en knapp månad.

– Alla här är riktigt taggade, tiden är väl mogen för att ta det här steget, säger Kalle Sandhammar.

– Vi har ju haft en frekvensmodell sedan ett tag. Det vi gör nu är att koppla på betalmodellen. Tidigare har det räckt med att läsarna registrerat sig med sin e-post för att få tillgång till allt. Men nu måste man vara prenumerant.

Att frekvensmodellen funnits på UNT innebär att de nu har över 50 000 registrerade kunder.

– En bra start att börja jobba med, säger Kalle Sandhammar.

Det här blir andra gången som han är med och inför en betallösning på en tidningssajt. Första gången var på NSD för tre år sedan. Då blev det en proteststorm bland besökarna. Så kommer det inte att bli nu tror Kalle Sandhammar.

– Vanan att betala för innehåll, både när det gäller film som musik och journalistik blivit mer utbredd.

– Det ser annorlunda ut nu. Då var det mycket en konvertering i ilska. Folk var vana att få läsa gratis och skulle nu betala för det. De var inte missnöjda med innehållet men arga för att de skulle betala för det. Vilket är mänskligt.

Vilka målen är när det gäller konvertering till betalande läsare vill han inte säga.

– Men målet i slutändan är att säkra viktiga intäkter som kan garantera en fri och obunden lokal journalistik. Vilket blir allt viktigare.

Läs också:

Östgöta Media börjar ta betalt digitalt