Annons: Mediedagen 2019

Norran slår på sin betalmodell – igen

För två år sedan gjorde Norran ett första försök att ta betalt för sitt digitala innehåll. Men nu ska det gå bättre tror tidningens chefredaktör Marcus Melinder.

Upplägget för Norran är detsamma som 2015. Plus-materialet blir bara tillgängligt för de som är prenumeranter eller de som väljer att betala 99 kronor i månaden. Men det är två saker som skiljer menar Marcus Melinder. Dels att tidningen valt att samarbeta med Klarna för att få en smidig betalningslösning för kunderna och dels att tiderna är annorlunda.

– Nu finns det en mycket högre acceptans för att betala för innehåll på nätet.

Tiderna har även blivit annorlunda för tidningen.

– Vi ser att vi måste komplettera våra annonsintäkter med intäkter från våra privatmarknadskunder.

Och då räcker det, i alla fall på sikt, inte bara med printintäkter.

– Även om det ännu så länge går hyfsat bra för Norran, speciellt om man jämför med vissa andra i branschen.

Tidningen har under en längre period jobbat med en modell som kräver inlogg, men inte att man är betalande kund, för att få tillgång till allt material. Det gör att det nu finns över 34 000 registrerade läsare.

– En bra bas att börja jobba med, säger Marcus Melinder.

Norran har också en förhållandevis trogen läsarskara på nätet.

– Vi har 3 till 4 besök i veckan per unik webbläsare, vilket är bra.

Norran kommer att slå på sin betallösning under förmiddagen.

Är betallösningen här för att stanna nu?

– Det är den, tiderna är som sagt helt annorlunda.