Isabelle Palo. Foto: Viktor Sjödin

Hon är Njus chefredaktör

Nyhetstjänsten Njus registrerar ett utgivningsbevis i Sundsvall hos Patent- och registreringsverket. Chefredaktör och ansvarig utgivare är Isabelle Palo: "Fokus ligger på att bygga upp en stabil sajt och etablera frilanskontakter".

För en dryg månad sedan lanserades nyhetstjänsten Njus som sajt. Och snart släpps nyhetsappen, berättar Isabelle Palo, chefredaktör och ansvarig utgivare.

Till journalist utbildade Isabelle Palo sig i Piteå. Sedan dess har hon bland annat arbetat på Piteå-Tidningen, Ljusdals-Posten och senast på Sundsvalls Tidning. I perioder har hon också frilansat. Men nu lämnar hon reporterrollen för utgivarrollen. I fredags gjorde hon sin första arbetsdag på Njus:

– Det blir annorlunda och förstås mer ansvar. Jag är van att producera själv. I min nya roll handlar det mer om att vara med och bygga upp ett koncept från grunden. Det känns superkul att vara med på den här resan, säger Isabelle Palo och fortsätter:

– Vi har startat med en ort, Kramfors. Och så småningom ska vi lansera på fler orter. Just nu handlar arbetet framför allt om att bygga upp ett nätverk och hitta ett innehåll som känns rätt.

Än så länge består Njus bara av några få medarbetare. Centralredaktionen ligger i Sundsvall.

– Fokus ligger på att bygga upp en stabil sajt och etablera frilanskontakter. Men drömmen är förstås att ha en levande och stor redaktion här.

På vilket sätt utmärker sig Njus på mediemarknaden?

– Vi sticker ut genom att vi är superlokala. Många mediehus och tidningar har inte möjlighet att vara det i dag. Dessutom ger Njus journalister en möjlighet att etablera sig och bli publicerade.

Konkret betyder det att vem som helst kan registrera sig som innehållsleverantör till Njus. Något krav på en journalistisk utbildning finns inte, berättar Isabelle Palo, men man måste kunna hantverket – och de pressetiska reglerna.

På vilket sätt påverkar det din utgivarroll att alla kan vara journalister för Njus?

– Det lär väl visa sig. Det kan nog bli mycket att granska i början. Men med tiden bygger man ju upp ett förtroende för de som skriver och i takt med det blir det nog mindre att granska.

Isabelle Palo tycker att Njus fyller ett hål på mediemarknaden:

– Som frilansare kunde jag uppleva att det var svårt att få en första kontakt och lyckas bli publicerad. Njus öppnar en möjlighet för att alla som vill och kan skriva.

Den största utmaningen just nu är att få prenumeranter.

– Många är vana att få nyheter gratis i dag, så det blir en utmaning att öka antalet prenumeranter. Men det ligger i tiden att börja betala för nyheter. Och det kommer att finnas något för alla på Njus. Ambitionen är att erbjuda en bra sajt som folk attraheras av och inte vill lämna.

Exakt vilka orter och hur det framtida innehållet kommer att se ut på Njus kan Isabelle Palo inte säga i dagsläget eftersom de ännu befinner sig i planeringsfasen. Men just nu ligger koncentrationen på lanseringen i Sundsvall.

Skärmdump från Njus.me (2017-05-08)

Läs också

Han vill rädda den lokala journalistiken

Nu stöttar näringslivet Njus

Lennart Ekdal delägare i Njus.me