Annons: Mediedagen 2019

Growth räddade Schibsted Sveriges tillväxt

Schibsted Growth ökade sina intäkter med 54 miljoner under första kvartalet. Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet tappade jämfört med samma period i fjol.

Schibsteds verksamheter i Sverige gjorde ett resultat (EBITDA) på 220 miljoner kronor (212) första kvartalet 2017. Omsättningen ökade till 1 246 miljoner kronor (1 228).

– Tillväxten online fortsätter och särskilt Schibsted Growth med Lendo i spetsen utvecklas starkt. Mediehusen påverkas av en tuff start på annonssidan, även om det vänder uppåt i slutet av kvartalet. Blocket visar fortsatt tillväxt, men resultatet tyngs av stora marknadsinvesteringar under kvartalet, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.

Aftonbladets rörelseresultat backade med 6 procent under årets första tre månader jämfört med 2016. Det är ett tapp såväl i print som online. Resultatet EBITDA blev 31 miljoner kronor (44).

– Resultatet påverkas av det strukturella tappet i print och en svag utveckling på annonssidan i början av året. Tillväxten är fortsatt stark i vår digitala prenumerationsaffär där intäkterna ökar med 25 procent. Vi ser även en betydande tillväxt i annonsintäkterna för TV, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén i en kommentar.

Svenska Dagbladet tappade 4 procent av sina intäkter bland annat på grund av att de digitala annonsintäkterna backade 25 procent jämfört med första kvartalet 2016. Resultatet EBITDA blev 11 miljoner kronor (17). Tidningens upplageintäkter för papperstidningen fortsätter att öka, från 102 till 103 miljoner kronor.

– Med tanke på utmaningarna på annonsmarknaden är detta ett acceptabelt resultat. Vi har haft flera strategiskt viktiga framgångar, som exempelvis våra ökade upplageintäkter för papperstidningen och vår digitala prenumerationsaffär. Det är mycket glädjande, säger SvD:s vd Gunilla Asker i en kommentar.

Schibsted Growth ökade sina intäkter med 21 procent vilket motsvarar 54 miljoner kronor. Resultatet EBITDA blev 66 miljoner kronor (52).