Annons: Mediedagen 2019

Facebook och Google gynnas av svenska skatteregler

Svenska mediebolag beskattas hårdare än globala storföretag som Google och Facebook, och därmed försämras förutsättningar för granskande journalistik, enligt en ny rapport.

De svenska skattereglerna missgynnar de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik och gynnar de som fungerar som reklam- och medieplattformar. Det visar en ny rapport gjord av konsultbolaget PwC, beställd av de nordiska branschorganisationerna för medieföretag.

”Det är orimligt att fria och oberoende medier i Sverige beskattas hårdare än de globala it-jättarna. Mer rättvisa regler skulle stärka både journalistikens förutsättningar och demokratin. Därför uppmanar vi nu regeringen att se över reglerna”, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter i en kommentar.

Anledningen är att de globala plattformarna skattetekniskt inte anses vara permanent etablerade i landet. Skattelagstiftningen bygger på att bolag har ett behov av fysisk närvaro på en marknad för att kunna tjäna pengar där, men med digital teknik behöver de globala bolagen liten eller ingen fysisk närvaro på en marknad för att verksamheten ska vara ekonomiskt lönsam. Globala företag kan utnyttja detta faktum och välja mellan olika länders skatteregler för att maximera sin vinst.

Google betalade endast 5,8 miljoner kronor i skatt 2015, en bråkdel av vad enbart Aftonbladet betalade samma år, enligt årsredovisningarna, och enligt rapporten har de de nordiska mediebolagen små möjligheter att använda samma skatteupplägg som de globala bolagen.

Rapporten ”Unequal taxation in a digital world” är beställd av de nordiska mediernas branschorganisationer TU – Medier i Sverige, Medieförbundet (Finland), Mediebedriftene (Norge) och Danske Medier (Danmark) och är producerad av PwC i Norge. Den kan laddas ned här.

Stefan Melesko har gjort en genomgång av skattepolitiken för Medievärlden Premiums räkning: Så påverkar politiken mediernas intäkter.