Annons: PP Pension
Stampen Lokala Mediers marknadsdirektör Johanna Niklasson. Foto: Stampen

Stampen lanserar betalmodell

I juni sjösätter Bohusläningen och Strömstads Tidning en plusmodell för att ta betalt för digitalt innehåll. I höst följer Hallandsposten och Hallands Nyheter efter.

Strömstads Tidning var tidigt ute med att försöka ta betalt för det digitala innehållet. 2010 gjordes ett första försök. Men i samband med anslutningen till Stampens dåvarande utvecklingsbolag något år senare släpptes allting fritt.

Nu är det dock dags igen. I juni ska en pilot för Stampen Lokala Medier lanseras på Bohusläningen och Strömstads Tidning:

– Piloten ska hjälpa oss att lära mer om deras läsarbeteende, kundupplevelse och affär innan vi tar vidare steg med övriga titlar. Bohusläningen och Strömstads Tidning kommer att lanseras med en plusmodell. Hur betalmodellen kommer se ut långsiktigt och för övriga titlar återstår att besluta, säger SLM:s marknadsdirektör Johanna Niklasson.

Hon vill inte säga något om vilka mål som finns med satsningen.

– Några prognoser vill vi inte ge i detta läge, utan det får vi återkomma med. Nu är det fullt fokus på att lansera en smidig lösning och schysst digital kundupplevelse i Bohuslän. Vi är öppna för en rörelse mellan våra prenumerationsformer precis som med befintliga produkter, men vi siktar framförallt på att attrahera nya kunder med vår plustjänst.

Hallandsposten och Hallands Nyheter som också ägs av Stampen lanserades sin betalmodel i början av 2013. En linje som tidningarna höll fast vid till sommaren 2015 då i princip allt innehåll släpptes fritt igen. Men till hösten kommer tidningarna att ta betalt på nätet igen. Lanseringen ska kombineras med en satsning på till exempel mer livesändningar från lokala sportevenemang och större event.

– Innehållet vi gör har ju ett värde både i papper och digitalt och då ska vi ta betalt för det som våra journalister skapar. Vi ser också att betalningsviljan för kvalitativ lokaljournalistik har ökat under de senaste åren. Dessutom är det en uthålligare affärsmodell, säger Johan Hansson, vd för Stampen Lokala Medier, till Hallands Nyheter.