Östgöta Media börjar ta betalt digitalt

Nu börjar Östgöta Media ta betalt för den digitala läsningen. UPPDATERAD

Östgöta Medias publisher och ansvariga utgivare Anna Lindberg samt Nils Olauson, onlinechef och ansvarig utgivare online, skriver i en krönika att de förbättringar av den digitala nyhetstjänsten som gjorts det senaste året gjort att tiden nu är mogen för att börja ta betalt online.

”I många år har vi funnits online. Men det är först nu, det senaste året, som vi på allvar har byggt ut vår digitala nyhetstjänst. Vårt nyhetsflöde online har aldrig varit större, vassare och rappare än nu. Det är också först nu vår digitala nyhetstjänst är så pass bra, att vi kan tänka oss att ta betalt för den. Nu känner vi att tiden är inne. Men det är upp till dig som läsare, användare och prenumerant att avgöra om vi gör vårt jobb tillräckligt bra.”

Vidare berättar Anna Lindberg och Nils Olauson vad prenumeranterna kan förvänta sig av Östgöta media. Anna Lindberg förklarar för Medievärlden varför det var viktigt att kommunicera:

– Vi vill att våra användare ska förstå vad det egentligen är vi gör och vad som skiljer oss från andra aktörer på den här marknaden. Och det kändes viktigt att berätta för alla nya prenumeranter vad de kan förvänta sig av oss och att förklara vår publicistiska inriktning.

Östgöta Media har tidigare haft en modell där sajternas nyhetsinnehåll varit gratis, men efter ett visst antal klick har det krävts att besökaren skapar ett konto för att kunna fortsätta läsa. Sedan har det funnits en del fördjupande material som varit plus-märkt.

– Vi har märkt att vår styrka är det aggregerade flödet. Vi är bäst på flödet. Att uppdatera folk med lokala, unika och oberoende nyheter dygnet runt. Och från och med nu kommer man förr eller senare att behöva bli digital prenumerant för att ta del av vårt nyhetsinnehåll, säger Anna Lindberg till Medievärlden.

Den nya frekvensmodellen är dynamisk, vilket innebär att Östgöta Media kan skruva upp eller ned den beroende på hur de vill styra sina flöden.

– Vi försöker ha ett användarnära tänk, där det inte är så att vi på förhand bestämmer vad som är viktigt för våra användare. Det som konverterar användare a behöver inte nödvändigtvis vara samma sak som konverterar användare b.

Reaktionerna hos läsarna sedan Östgöta Media körde igång i går har varit blandade:

– Vissa tycker det är helt rimligt och på tiden, medan andra naturligtvis är upprörda och arga. Vad gäller antalet nya prenumeranter har första dygnet överträffat våra förväntningar vilket förstås är jätteroligt, säger Anna Lindberg – som dock inte vill avslöja någon siffra.

I Östgöta Media, som är en del av NTM-koncernen, ingår Norrköpings Tidningar, Östgöta Correspondenten, Västerviks-Tidningen och Motala & Vadstena Tidning.