Mittmedia har stora problem att mäta trafik

Comscore, som mäter Mittmedias trafik, har legat nere sedan i måndags. Det innebär dels att Mittmedia inte får tillgång till trafiksiffor utifrån undersökningsföretagets data, dels påverkas de sajter som bygger på automatiserade etage utifrån trafik.

Anders Trapp, produktägare (analys och personalisering) på Mittmedia, bekräftar att internetundersökningsföretaget Comscore släpar efter med sin datainsamling:

– Ja, det stämmer. Och vi vet inte vad det beror på utan får svaret att de jobbar för fullt med att undersöka det.

Han förklarar hur Mittmedia påverkas:

– Framför allt påverkas vår interna analys. Det handlar om allt från personliga rapporter till diverse uppföljningar. Sedan har ju vi gjort en del produktkopplingar som är publika. Många av våra algoritmer i dag bygger på Comscore-data. Till exempel våra mest läst-listor. De valde vi att plocka bort nu eftersom de alltså släpar efter.

Trapp berättar vidare att Mittmedias möjlighet att automatisera sajterna påverkas:

– Många använder algoritmer där. Det får deskarna bygga om under den tid Comscore strular. Men som tur är har vi också en enklare algoritm som inte påverkas av problemen som kan ersätta de algoritmer som inte fungerar.

Mittmedia bygger nu bort sitt Comscore-beroende. Men det beror inte på att man är missnöjd med företaget:

– Comscore har tjänat oss otroligt bra. Det här är egentligen första gången för oss som det ligger nere på det här sättet. Men allt nytt vi gör nu bygger vi på vår egen dataplattform. Och ju längre vi kommer i vår egen utveckling, desto mer kan vi undvika att vara beroende av andra på det här sättet.

Är det ett problem att ni med anledning av teknikstrulet inte kan redovisa riktiga trafiksiffror för annonsörer?

– Nej, för datan släpar visserligen efter men den kommer att komma tillbaka och stämma när problemen väl släpper. Och vi använder inte heller Comscore för Kia-index. Så egentligen påverkas vi mest internt av de nuvarande problemen.

Andreas Karlström är deskchef på Mittmediaägda Gefle Dagblad (GD). Han berättar hur tidningens arbete drabbas i praktiken:

– Det är rapporterna, på dags- och veckonivå, som vi inte får vilket gör att vi jobbar lite blint. Och det är ett förstås ett bekymmer. Men vi har ju realtidsstatistik och den upplever jag fungerar.

I vanliga fall, när allt rullar på som det ska, brukar de lägga upp en planering utifrån datan de får från Comscore:

– När vi har rapporterna att utgå från blir det betydligt enklare för oss att värdera vad vi ska jobba vidare med. Det är svårare att planera nu.

På Gefle Dagblad kretsar för tillfället mycket kring att Gävlelaget Brynäs är i SM-final i ishockey. Men att man har svårigheter med att mäta trafiken under den intensiva sportrapporteringen försvårar inte just det arbetet, menar Andreas Karlström.

– Nej, när det gäller Brynäs vet vi att intresset är väldigt stort även om vi just nu har svårt att dubbelkolla det mot trafiksiffror.