AnnaKarin Lith

Lith ska hjälpa DN till nya digitala samarbeten

Bonnier News vill samarbeta med övriga mediehus för att stärka den digitala innehållsaffären. AnnaKarin Lith leder projektet.

– Fler och fler mediehus drar slutsatsen att vi måste lyckas ta betalt online för att klara digitaliseringen och vi ser också att digitala läsarintäkter skördar framgångar i flera mediekoncerner. Vi funderar nu på om den digitala medielogiken ger oss nya möjligheter att hitta jämlika samarbeten som gynnar båda parter, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Samarbetet kan gälla allt från att dela på kunddata till sälja varandras produkter och dela på visst innehåll menar projektledaren AnnaKarin Lith, tidigare redaktionell chef på Mittmedia.

– Jag har ju länge varit en varm förespråkare av nya samarbeten och större transparens bland kollegor i dagspressen, och jag tycker att det blåser nya vindar. Det här är ett spännande projekt med goda möjligheter till win-win, säger AnnaKarin Lith.

De har redan varit i kontakt med några koncerner för att prata om möjliga samarbeten. Och reaktionerna har varit positiva men AnnaKarin Lith som dock inte vill säga något om vilka koncernerna är och hur långt samtalen har nått.

Är ni beredda att samarbeta även med Schibsted?

– Det är inte prio ett i det här läget. Vi riktar oss mest till kollegorna i landsortspressen just nu.

I nuläget är bara Dagens Nyheter som är med från Bonnier News sida.

Är inte det här samarbetet något som bara gynnar DN?

– Jag är övertygad om att det stärker det lokala mediehuset om det också tillsammans med bra lokal och regional journalistik kan erbjuda nationellt och internationellt innehåll med hög kvalitet. Och att hitta sätt att dela data öppnar nya sätt att samarbeta som kan bli väldigt spännande, säger AnnaKarin Lith.

Peter Wolodarski ger några exempel på frågor som han vill bolla med kollegor runt om i landet:

– Är det möjligt att samarbeta men samtidigt fortsätta att äga den egna kundrelationen? Kan vi öppet dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter hittills? Har vi data som är möjligt att dela? Kan vi med sampaketering stärka varandras digitala prenumerationserbjudanden? Vi ser fram emot en öppen diskussion.