DT:s besökare får personaliserad etta

Dalarnas Tidningar skruvar på sin digitala plattform. Förhoppningen är att ett personligt urval, som baseras på besökarnas historiska läsbeteende, ska ge en bättre användarupplevelse.

I dag är de flesta av Mittmediasajternas ettor algoritmstyrda. Och det är framför allt de mest lästa artiklarna och/eller de senaste nyheterna som algoritmen lyfter.

I mars inledde Mittmedia-ägda VLT ett test av ett nytt sajtupplägg med en flödesbaserad förstasida. Var 100:e person som besökte VLT:s sajt under testperioden hamnade då på en startsida som var flödesbaserad – och saknade den vanliga toppmenyn. Två veckor senare konstaterades att testet visade positiva resultat. Mittmedias digitala medieutvecklingsgrupp (DMU) fortsatte därför att utveckla modellen för att möjliggöra för fler test.

Nu ska också Dalarnas Tidningar börja skruva på sin digitala plattform. Med start i dag får DT 1200 olika startsidor. Testet pågår i två veckor och under den tiden får två av tre inloggade användare i DT:s app ett personligt flöde som tar hänsyn till vad användaren tidigare visat intresserade av.

Förhoppning är att ett personligt urval, som baseras på besökarnas historiska läsbeteende, ska ge en bättre användarupplevelse.