Christofer Ahlqvist blir chefredaktör på GP. Foto: Björn Larsson Rosvall

Ahlqvist om sin nya roll

”Jag vill skapa en redaktion som kan matcha de förändringar som sker i mediebranschen”, säger GP:s Christofer Ahlqvist som i dag går från tillförordnad chefredaktör till ordinarie chefredaktör.

Samtidigt som Stampen Local Media i februari bytte vd bestämde sig Göteborgs-Postens dåvarande chefredaktör Cecilia Krönlein för att sluta på tidningen. Till tillförordnad chefredaktör utsågs nyhetschefen Christofer Ahlqvist. Och nu står det klart att det är han som tar över rollen som ordinarie chefredaktör.

– Det känns jättebra och är en utmaning jag tar mig an med glädje och stolthet, säger Christofer Ahlqvist och fortsätter:

– Mediebranschen är mitt uppe i en omfattande förändring. Under den är det en stor utmaning att lyckas skapa en framåtanda hos medarbetarna och återigen börja öka i stället för att backa.

För att skapa en framåtanda tror Christofer Ahlqvist att det är viktigt att hålla fast vid tidningens grundvärderingar:

– GP:s kärnvärden har genom åren varit hög kvalitet, vass journalistik och lokal närvaro. Det ska vi hålla fast vid och det ska spegla vår journalistik i alla våra kanaler. Jag tror att det tilltalar journalister att jobba med journalistisk kvalitet – och inte bara räckvidd.

Vad vill du göra med GP?

– Jag vill skapa en redaktion som kan matcha alla de förändringar som sker i mediebranschen så att vi kan fortsätta att producera kvalitativ journalistik.

Christofer Ahlqvist framhåller vikten av att vara öppen för just förändring:

– Det går fort i mediebranschen. Och då tror jag att det är viktigt att lyckas få medarbetarna att känna att det kan vara positivt med förändring.

– Samtidigt behöver man vara tydlig med att det går att ha flera tankar i huvudet samtidigt under de här processerna. Vi måste till exempel fortsätta göra en jättebra papperstidning samtidigt som vi utvecklar vår verksamhet på nätet.