Den stora reklamkakan 2016 – totala reklaminvesteringar – inkluderar medieköp, investering i marknadsaktiviteter samt produktionskostnader. Källa: IRM

2016 rekordår för reklaminvesteringar

Förra året ökade de totala reklaminvesteringarna med 4,8 procent gentemot 2015, enligt IRM:s årsrapport. Det är den största ökningen på 5 år. "Reklammarknaden går för högvarv", säger IRM:s vd Madeleine Thor.

Under 2016 uppgick totala reklaminvesteringar i Sverige till knappt 74,1 miljarder kronor vilket innebär en ökning på 4,8 procent gentemot 2015. Det visar IRM:s årsrapport ”Svensk Reklammarknad 2016” som presenterades på torsdagen.

Översikten av reklamåret 2016 visar att medieköpen ökade med 6,1 procent under 2016 till 35 miljarder kronor. En stadig ökning syns också av investeringar i marknadsaktiviteter och produktion. De totala reklaminvesteringarna ökade med 4,8 procent jämfört med året innan, vilket är den starkaste tillväxten på 5 år.

”Vi såg redan tidigare i år att medieinvesteringen slog rekord under 2016, det är nu med glädje vi kan bekräfta att reklammarknaden går för högvarv även totalt sett”, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande.

I årsrapporten identifieras också en annan uppåtgående trend:

”Reklaminvestering hos sociala nätverk fortsätter att växa snabbt och är en drivkraft för de ökningarna vi ser inom internetreklam och därmed även för medieinvesteringen i stort”, säger Madeleine Thor.

Den samlade reklamomsättningen i de sociala nätverken beräknas till närmare 1,4 miljarder kronor i Sverige under 2016.