Till skolmaterialet för de yngre barnen har Viralgranskaren, Nätsmarta och Bamse tagit fram en skolplansch tillsammans.

Metro släpper lärarhandledning i källkritik

Metro och projektet Nätsmarta lanserar en lärarhandledning i källkritik. "Vi hoppas att lärare ska använda detta och komma med feedback till oss", säger Viralgranskarens redaktör Åsa Larsson.

Metros Viralgranskaren har sedan starten för snart tre år sedan granskat virala påståenden på nätet och arbetat för att förbättra folks förståelse för källkritik. Bland annat genom att ta fram ett chrometillägg som varnar för fejknyheter, släppa en guide i källkritik på nätet tillsammans med Internetstiftelsen i Sverige samt ta initiativ till Källkritikens dag som arrangeras måndagen den 13 mars.

Och nu lanserar Metro och projektet Nätsmarta en lärarhandledning i källkritik. Ett initiativ man arbetat med mer eller mindre under två års tid. Skolmaterialet är en lärarhandledning för lektioner. Sedan är lektionerna uppdelade i ålderskategorier.

– Det som är anmärkningsvärt är att det finns lektioner som riktar sig till hela åldersspannet, 6–18 år, säger Viralgranskarens redaktör Åsa Larsson.

För varje moment finns det en film, frågor och förslag på övningar. Dessutom finns det kopplingar till lärarplanen. Och det finns även material som lär lärare hur man viralgranskar.

– Skolverket har lyft frågan om källkritik och det finns ett sug efter hur man som lärare ska ta upp de här frågorna. Då vill vi kunna erbjuda ett konkret förslag. Vi hoppas att lärare ska använda detta och komma med feedback till oss.

Om man lyckas skapa en förståelse för källkritikens betydelse och vad bristen på källkritik kan leda till så tror Åsa Larsson att det kan vara ganska oproblematiskt att vara på nätet.

– Då blir man den här medvetna medborgaren som kan identifiera och värdera olika sorters information.

Nätsmarta är ett projekt inom skolan som drivs av lärarna Karin Lepistö och Madeleine Högman som är verksamma i Sandviken.

”Vi anser att det är bättre att lära eleverna att ha ett ansvarsfullt förhållningssätt i stället för att sätta förbud. Lär vi inte ut hur de ska göra blir de svårare för dem att ta kloka beslut”, säger Lepistö och Högman i ett pressmeddelande.

Under arbetet med skolmaterialet har initiativtagarna tagit fram två skolplanscher. Med den ena, den som riktar sig till de yngre barnen, har man samarbetat med Bamse – som tidigare släppt ett specialnummer i vilket läsarna fick en lektion i ryktesspridning och källkritik på nätet.

– Vi är jätteglada att Bamse uppmärksammar källkritik. Och att de ville göra den här planschen med oss, säger Åsa Larsson.