Utgivarnas nya riktlinjer för digitala publiceringar

Publikens förändrade konsumtionsvanor ställer nya krav på mediernas presentation av materialet. Därför lanserar Utgivarna i dag riktlinjer för digitala publiceringar.

”Det blir bara viktigare och viktigare att vi särskiljer åsikter från nyheter – även digitalt”, säger Sofia Wadensjö Karén, styrelseordförande i Utgivarna.

Frågan om allmänhetens förtroende för medierna har intensifierats under senare tid, inte minst med anledning av den ökade spridningen av falska nyheter. Men det kan också handla om föreställningar om att medierna mörkar samt bristande kunskap kring vad journalistiska överväganden, nyhetsvärdering och medieetik är.

En annan aspekt är att det på nätet är svårare att se vilken typ av publicering det handlar om – och därmed att särskilja åsikter från nyheter. Utgivarna har därför tagit fram rekommendationer och riktlinjer så att medlemmarna kan öka tydligheten när det gäller digitala publiceringar.

”I dag följer många nyhetsflödet digitalt. Utan att ha sökt upp en specifik avsändare tar läsaren del av publiceringar – helt i avsaknad av tydlig kontext. På nätet ser allt nästan likadant ut. Nyhetsrapportering eller ledartext? Debattinlägg eller analys?”, skriver Utgivarnas styrelse i ett debattinlägg, som publiceras i flera tidningar i dag.

Riktlinjerna består av fyra punkter, vilka organisationen menar bidrar till tydlighet och transparens:

• Att tydliggöra publiceringsdatum när en gammal artikel eller ett inslag sprids på nytt.

• Vilken typ av innehåll det handlar om – och vad det innebär.

• När behov finns även lägga till en förklaring om hur arbetet med reportaget gått till och vilka publicistiska överväganden som gjorts.

• Hur de medieetiska systemen fungerar och hur man anmäler en publicering.

”När publiken möter journalistik i digitala kanaler är den ju ofta helt tagen ur sitt sammanhang. Då är det svårt att avgöra vilken typ av material det är. Nyheter, debatt eller kanske en nyhetskommentar? Genom ökad tydlighet ökar vi förtroendet för journalistik. Det är därför glädjande att hela mediebranschen nu har samlats och ställt sig bakom de här rekommendationerna. Vi har alltför länge haft ett ‘inifrån och ut’-perspektiv kring digitala publiceringar. Nu gör vi något åt det!” säger Sofia Wadensjö Karén.