HD-Sydsvenskan bäst i sociala medier

HD och Sydsvenskan i topp före tre Mittmediatitlar när Medievärlden Premium analyserar engagemang och räckvidd för lokal- och regionaltidningar.

Mittmedia och HD-Sydsvenskan låg i topp även våren 2016, men nu har de bytt plats. Mittmedias titlar har fortfarande högre engagemang per inlägg, men när även räckvidd och antalet kanaler vägs in vinner HD-Sydsvenskan. HD tar förstaplatsen och Sydsvenskan andraplatsen. Sedan följer DT, VLT och GD.

Charlotte Fagerlund, Sandra Jakob och Gustav Gatu jobbar med publikutveckling på HD-Sydsvenskans sociala medier-kanaler. Sydsvenskan har Facebook som, prioriterad social kanal, med Instagram som tvåa.

– Eller ja, det är väl snarare Facebook, Facebook, Facebook och sedan kommer Instagram, säger Gustav Gatu.

Förklaringen till att de lyckats så bra tror han är att de lagt resurser på att ha en dialog med läsarna:

– Utöver trafiken är den största behållningen för oss att få läsarnas perspektiv. Under ett dygn får vi omkring 1000 kommentarer och direktmeddelanden bara på Facebook. Det som skiljer oss från många andra är att vi nitiskt läser och modererar. Vi markerar vår närvaro i kommentarsfälten och får mycket uppskattning för det.

Mittmediatidningen VLT är den enda som får full pott på Twitter och Instagram. Det mest anmärkningsvärda är den höga poängen på den förstnämnda kanalen, som förblir ett relativt dystert kapitel vad gäller de flesta publicisters förmåga att skapa engagemang för officiella kanaler.

– På Twitter har vi bland annat två framträdande profiler i Sakine Madon och Daniel Nordström. Vi har dessutom flitiga insändarskribenter i vår region, som skapar mycket diskussion och debatt. Det tror jag är två av förklaringarna, säger Nergiz Nora Westerbergh på VLT.

På Instagram arbetar VLT mycket med läsarbilder.

– Visst kan vi få många reaktioner på våra egna bilder, men läsarbilderna…de är oslagbara! Det är tydligt att vår publik blir både glada och stolta när vi lyfter dem. Det känns dessutom som ett bra exempel på det man vill att lokaljournalistik ska vara – den lyfter människorna och samhället.

Läs hela rapporten på Medievärlden Premium.