Annons: Mediedagen 2019

Expressen halverar vinsten

Expressen fortsätter att gå med vinst. Men resultatet för 2016 är mer än en halvering jämfört med 2015.

Expressens vinst för 2016 blev 42 miljoner kronor och omsättningen landade på drygt 1,2 miljarder kronor. Motsvarande siffror för 2015 var en vinst på 88 miljoner kronor och en omsättning på knappt 1,3 miljarder kronor.

Annonsintäkten ökade med 2 procent 2016 jämfört med 2015, tack vare de digitala affärerna som nu utgör 61 procent av den totala reklamförsäljningen. Snabbast växer webb-tv-reklamen som ökade med 65 procent.

Expressen har gått med överskott sedan 2003.

”Under 2017 tror vi på en stark utveckling för bland annat reklam i Expressen TV och branded content på alla plattf0rmar. Trafiktillväxten har fortsatt, och Expressen kommer att fortsätta att investera digitalt och det i både befintliga och nya produkter”, säger Expressens vd Anders Eriksson i ett pressmeddelande.

Läs om Bonnierkoncernens resultat här: