world-cup-2017

Ulricehamns tidning gör jättebilaga när världscupen kommer till stan

Nästa helg går världscupen i längdskidor av stapeln i Ulricehamn. Det uppmärksammar Ulricehamns tidning (UT) med en 56-sidig specialbilaga. Tidningens chefredaktör, Henrik Erickson, berättar om arbetet bakom och intresset för den.

Den 21-22 januari är det dags. Då intar världseliten i längdskidåkning Ulricehamn. Och på lokaltidningen har man märkt att intresset är enormt från tidningsläsarna och de boende i spridningsområdet. Därför bestämde man sig för att göra en specialbilaga, 56 sidor tjock, om evenemanget.

– Det finns ett jättestort sug inför världscupen i skidor i Ulricehamn. Det märks på läsningen i papperstidningen, på webben och från arrangörens håll. Det mesta vi skriver på temat lockar mycket läsning, säger UT:s chefredaktör Henrik Erickson.

Planeringsarbetet med World Cup-bilagan drog Henrik Erickson och bilageansvariga Anette Westerlund igång i slutet av november. Arbetet har till stor del sköts inom-redaktionellt.

– Med en liten del har vi fått hjälp av en frilansare som är en gammal UT-medarbetare. Resten; allt från redigering till texter, har vi gjort helt själva. Det känns fantastiskt roligt att det är möjligt även på en mindre tidning.

Många av tidningens reportrar har varit inblandade i arbetet, berättar Henrik Erickson. Och inte bara sportmedarbetare:

– Vi har nyttjat allmänsidan till jobb som traditionellt ligger inom sportsfären. Det har varit väldigt lyckat.

Just att hålla arbetet inom-redaktionellt är en metod UT håller stenhårt på, säger Henrik Erickson:

– Vi har en bilageproduktion som sticker ut genom att vi alltid gör stora och egna bilagor. UT var en av de första tidningarna som slutade med TT-material för att producera vårt eget material. Jag tror att en del tidningar tar lite lätt på det här med bilagor. De köper in byråmaterial och hoppas på bra annonsförsäljning, men jag tror inte att det funkar så. Man måste ha ett genuint lokalt material.

Och vad gäller intresset från annonsörerna har det varit stort, konstaterar Henrik Erickson:

– Bilagan är ju – om inte annonstung – så i alla fall annonstät. Försäljningen har gått otroligt bra och varit uppdelad i två delar. Ena delen har vi gjort själva, den andra har världscuporganisationen hjälpt till med, säger Henrik Ericson och fortsätter:

– Det är en helt redaktionell bilaga men när det gäller det kommersiella har vi samarbetat med världscupsorganisationen.

Med organisationens hjälp har man också lyckats attrahera internationella annonsörer som Audi och Gruyère:

– Varumärken som ofta syns i samband med världscupen i skidor, men inte till vardags i UT.

Totalt har annonsförsäljningen dragit in strax under 300 000 kronor.

– I dagens värld och för en tidning av vår storlek så är det mycket pengar.

Bilagan nådde prenumeranterna tillsammans med tidningen lördagen den 7 januari och finns i pdf-version på webben. Dessutom delas den ut på turistbyrån och på andra platser i Ulricehamn. Och arrangören har köpt 20 000 exemplar.

Hur har den tagits emot?

– Vi har fått mycket beröm från branschkollegor. Det imponerar lite på andra tidningsmakare att man gör den här typen av bilaga på 56 sidor. Och så har vi fått mycket positiv feedback från läsarna.

Men det är viktigt att inte växla ned nu bara för att bilagan är tyckt, säger Henrik Erickson.

– Det är trots allt en och en halv vecka kvar till världscupen så vi kan inte sitta här och vara nöjda. Det är nu vi måste tagga igång ordentligt – och vi har en bra plan. Men det är inte vår roll att konkurrera med Vinterstudion, utan vi ska göra bra lokaltidningsmaterial.

utdrag-world-cup-bilagan