Så gick 2016

Mediebyråbarometern

Mediebyråernas köp ökade med 5,1 procent under 2016. Men samtliga dagspresskategorier gick bakåt.

Totalt köpte mediebyråerna för 13,7 miljarder kronor under 2016, en ökning med 5,1 procent jämfört med 2015. Den största tillväxten är hos sök (16,8 procent) och utomhus (16,8 procent).

Men för dagspress pekar det ner. Storstadspressens försäljning minskade med omkring 115 miljoner kronor (11,3 procent), kvällspressen med 19 miljoner (10,5 procent) och landsortspressen med 13 miljoner (1,6 procent).

Det var en julrush även hos mediebyråerna. Inte minst visade det sig i att bioreklamen nådde all time high med en försäljning på 18 miljoner kronor, en ökning med nästan 60 procent jämfört med samma månad 2015.

– Framför allt är det TV-investeringarna som driver upp den totala spenderingen i december och siffrorna verifierar den höga efterfrågan och utförsäljningsgraden som rådde under december. Trots fallande tittarsiffror litar fortfarande annonsörer och mediebyråer på TV:s genomslagskraft och förmåga att bygga räckvidd. Räckviddsbehovet driver också utomhus/trafikreklam, som återigen gjorde en mycket stark månad i december, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

mediebyrabarodechohelar