Mktmedia blir partnerägt

Affärsutvecklingsbolaget Mktmedia som ägts av sex mediekoncerner har tagits över av de egna medarbetarna.”Det känns fantastiskt roligt”, säger vd:n Hanna Konyi.

Bakom Mktmedia har Mittmedia AB, Stampen AB, EK Koncernen, VK Press, Lidköpings Press och Norran stått. Men första december blev det klart att affärsutvecklingsbolaget får nytt ägande. Ledningen för Mktmedia, Hanna Konyi, Fredrik Bergström, Tomas Niklasson och Martin Bergqvist har nämligen köpt loss bolaget:

– Det känns fantastiskt roligt och spännande att vi fick göra det här. Vi har velat det ett tag och nu blev det möjligt, säger Hanna Konyi, tidigare utvecklingschef på Stampen och i dag vd för Mktmedia.

Rent konkret är det ”business as usual”, berättar hon. Men den stora skillnaden blir att beslutsvägarna kortas kraftigt.

– I en digital värld händer allt fort och man behöver vara snabbrörlig för att hänga med. Nu är vi fyra ägare som kan ta beslut betydligt snabbare än om vi hade behållit den ägarstruktur vi haft.

Framåt ska företagets fokus ligga på att etablera målgruppstjänsten BrainDataMarket. Målet är att bli ledande i Norden.

– BrainDataMarket som vi satsar mycket på känns helt rätt i tiden när annonsmarknaden svänger till att efterfråga målgruppsstyrd annonsering.

Och Hanna Konyi ser positivt på framtiden för Mktmedia:

– Månad för månad ser vi hur vi efterfrågan växer och möjligheter till nya samarbeten öppnas.