KIT live med native på Instant Articles.
KIT live med native på Instant Articles.

Kit börjar med instant articles för native

Från och med i dag använder Kit instant articles även för sitt kommersiella material.

”För oss är det högprioriterat att ständigt skapa den bästa användarupplevelsen på både vårt kommersiella och redaktionella material. Det här är därför ett helt naturligt steg”, säger vd Peder Bonnier i ett pressmeddelande.

Våren 2015 lanserade Facebook tjänsten instant articles, vilken möjliggjorde för medierna att publicera sitt innehåll direkt på sociala medier-nätverket. När tjänsten kom till Sverige i slutet av samma år tillhörde Bonnierägda Kit den grupp utvalda publicister som fick tillgång till tjänsten för sitt redaktionella material.

Hösten 2016 lanserade Facebook möjligheten för publicister att använda instant articles även för sina kommersiella artiklar. I ett pressmeddelande beskriver Kit det som en självklarhet ”att snabbt rulla ut sitt nativematerial där”.

Så i dag var det premiär. Första nativeartikeln som publiceras i instant articles-form är en från Max Hamburgare. Men inom en snar framtid kommer samtliga kommersiella artiklar att finnas i verktyget, enligt Kit.

”Vi vill alltid skapa de bästa förutsättningarna för våra kunder att nå sina målgrupper. Genom Instant Articles får Facebookanvändarna en snabbare och bättre läsupplevelse, vilket förstås är värdefullt både för kunderna och för oss”, säger Peder Bonnier.