Annons: Årets dagstidning 2019
Fredrik Nilsson, Therese Rosenvinge, Lars Truedson, Johan Cedersjö, Martin Wicklin, Erik Petersson, Jonna Westin. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Jubilerande Medierna om branschbevakning och mediekritik

I år är det tio år sedan Medierna i P1 började sändas. Medgrundaren Lars Truedson minns hur allting började – och nyblivna producenten Therese Rosenvinge beskriver hur hon vill att programmet utvecklas.

Den 3 februari 2007 sändes det första Medierna i P1.

– När vi började var det någon som sade till mig att ”Det tar tre år att etablera ett program i Sveriges Radio. Innan dess kommer ingen riktigt förstå vad ni är för några”, säger Lars Truedson, vd för Tredje Statsmakten som producerar Medierna, och en av tre som grundade programmet.

Och så var det, berättar han. Men i dag, tio år senare, har programmet en stor och lojal skara lyssnare. Och tipsen trillar in regelbundet.

Men allting började egentligen över en pilsner.

Grundarna Lars Truedson, Petter Ljunggren och Martin Wicklin har varierande journalistiska bakgrunder, men i olika konstellationer har de gjort en del jobb tillsammans – och trivts i varandras sällskap. Så en kväll när de tog en pilsner ihop började de smida planer.

– Sedan skickade vi våra programförslag till Sveriges Radio. Men fick nej av P1:s dåvarande kanalchef Cecilia Bodström, som i stället frågade om vi inte kunde lämna ett förslag på hur vi skulle kunna göra ett granskande mediemagasin. Och på den vägen är det.

Lars Truedson beskriver hur den mediekritik som fanns då till stor del bestod av ideologi och stora, svepande teorier.

– Men vi ville bevaka journalistiken som en lokalreporter bevakar sin kommun. Hitta saker som gått fel och berätta varför.

Har ert uppdrag förändras något?

– Förutsättningarna har förändrats. Och branschen har förändrats. Men vårt uppdrag från Sveriges Radio har inte gjort det.

Däremot har mediekritiken i Sverige ökat med åren:

– Det finns många debattörer som har synpunkter på vad journalisterna gör och vill styra journalisterna bort från vad de själva anser är en felaktig världsbild.

Och att det debatteras är bra, säger Lars Truedson, men han hade önskat fler redaktionella röster:

– De stora, spridda debatterna förs av debattörer med politiska avsikter, som kultur- och ledarskribenter, medan de som fattar de redaktionella besluten är ganska tysta.

Medievärlden är ju begränsad och ni granskar era egna kollegor. Hur är det?

– Alla frågar oss om det. Men egentligen tror jag att alla som varit lokalredaktörer eller jobbat på en organisationstidning vet precis vad det handlar om. Vet att ibland kan det vara svårt. Vet att självcensuren är den farligaste faktorn. Vet att någon slags vardaglig distans är väldigt skön att ha.

Och i mångt och mycket är det en inställningsfråga, säger Lars Truedson. Det går att skapa integritet i sin lilla krets. Men han tycker att det är bra att Medierna inte sitter i Radiohuset.

– Vi käkar inte lunch i kantinen, där vi på måndag morgon möter den som är förbannad på oss. Samtidigt, om de är riktigt arga, så nog tusan får vi höra det.

Men medierna är mer vana vid att granskas i dag än för tio år sedan, säger Lars Truedson:

– Ja, det är min bild. Det är mindre tjafsigt och mer professionellt. De har vant sig vid våra samtal och det blir allt färre lurar som läggs på i örat. Medvetenheten på redaktionerna har ökat. Jag tror att vi har varit nyttiga på det sättet.

Men branschen granskas fortfarande i för liten utsträckning, säger Lars Truedson. Han hade till exempel gärna sett att SVT lade ned mer resurser på mediegranskning.

– Det har lovats och sedan tagits tillbaka. Kulturnyheterna bevakar visserligen medierna, men ganska lite och med ganska små resurser.

Lars Truedson, Johan Cedersjö (med hunden Tuva), Erik Petersson och Therese Rosenvinge. Foto: Linnéa Kihlström
Lars Truedson, Johan Cedersjö, Erik Petersson och Therese Rosenvinge. Foto: Linnéa Kihlström

Vid årsskiftet tog Lars Truedson ett steg tillbaka och överlämnade producentrollen till Therese Rosenvinge.

– Det handlar om att det är dags att låta andra testa. Jag ser att Therese, Johan, Jonna och Erik kan stå på egna ben och då vill jag ge dem det ansvaret. Sedan är det så att det här är ett produktionsbolag, det är inte bara en redaktion för Medierna, och jag vill ägna mer tid åt att vara vd. Att utveckla nya programförslag och sälja dem.

Therese Rosenvinge började på P4 som lokalradioreporter. Därefter har hon frilansat en del och ganska snabbt fick hon in en fot på Medierna. I dag har hon jobbat till och från med programmet i sju år. Och sedan ett par veckor tillbaka är hon alltså producent.

Det hon framför allt gillar med programmet och vill bygga vidare på är lekfullheten i berättandet.

– Även om det är hårda vinklar och obekväma intervjuer så tycker jag att vi har glimten i ögat. Vi har en otroligt hög ambitionsnivå och tar vårt jobb på stort allvar. Men i sättet att jobba med ljud och berättande har vi hittat en form som är underhållande och sticker ut.

Framåt vill hon att Medierna än mer ska göra helt egna uppslag som inte hämtas från nyhetsflödet.

– Att våga släppa flödet och göra sånt som är egeninitierat. Att ställa oss längst fram i ledet. Vi har gjort en del som har fått stor spridning, men jag tycker nog att vi skulle kunna göra det ännu lite mer, säger Therese Rosenvinge och fortsätter:

– Det kan vara gräv, men också egna spaningar som kan handla om alltifrån vad som visas på TV just nu till hur kvällstidningar jobbar med rubrikord.

Hon delar Lars Truedsons bild av att mediekritiken har blivit något som allt fler ägnar sig åt. Men den form som Medierna sysslar med är de relativt ensamma om.

– Det finns många forum där det diskuteras journalistik. Men vi gör journalistik om journalistik och tillämpar journalistikens grundprinciper. Och vi gör det inte i första hand för andra journalister utan för mediekonsumenten. Det gör oss rätt unika.

Och i takt med att den samlade mediekritiken har ökat tycker Therese Rosenvinge att Mediernas uppdrag blivit än viktigare.

– Det är ett helt annat landskap i dag än när Medierna startade. Många vill kritisera medier och ofta utifrån en ideologisk slagsida. Givet att det är så tycker jag också att vi fyller en otroligt viktig funktion.

 

I eftermiddag, klockan 16-18, arrangerar Sveriges Radio tre samtal inför publik på Kulturhuset Stadsteatern. Evenemanget är gratis.

Samtalens teman är ”När Medierna ringer – granskarna om att bli granskade”, ”Vad är det för fel på journalistiken när alla hatar oss och ingen vill betala?” och ”Vår tids besatthet av medier”.

Medverkande är bland andra Thomas Mattsson, Jan Helin, Hannah Widell, Karin Gyllenklev, Viktor Barth-Kron, Jack Werner med flera. Samtalsledare är Martin Wicklin, Therese Rosenvinge (producent för Medierna) och Johan Cedersjö (programledare Medierna)

Läs mer om tioårsjubileet här.