Annons: Mediedagen 2019

Expressen får algoritmstyrda sajter

Går från manuellt till automatiskt redigerade sajter och lanserar ett nytt publiceringssystem. Editionerna Kvällsposten och GT är redan igång. Katrin Säfström, chefredaktör för Kvällsposten, berättar om den nya sajten.

Det nya publiceringssystemet, Klara, har Expressens utvecklingsavdelning arbetat med sedan 2015. Det beskrivs i ett pressmeddelande ”som ett system som är framtaget för att stödja moderna journalistroller och arbetsflöden.” Startsidorna tog utvecklingsavdelningen fram under hösten och vintern.

Före jul sjösattes algoritmstyrningen och det nya publiceringssystemet på editionerna Kvällsposten och GT. Och så småningom ska det användas på alla Expressens redaktioner. Förhoppningen är att det ska göra att arbetet går fortare, vilket framför allt kommer att märkas i breaking news-lägen.

Till skillnad från tidigare byggs sajterna nu alltså upp av redaktörsstyrda algoritmer. Det gör att webbredaktörerna inte längre behöver skapa puffar.

– Det är i förväg bestämt vad som ska värdera en nyhet, så efter att reportrarna gjort klart artikeln och själv – eller tillsammans med en nyhetschef – angett dess olika värden hamnar den där den ska på sajten. Artikeln blir alltså nyhetsvärderad utifrån ett antal olika parametrar, säger Katrin Säfström, chefredaktör för Kvällsposten till Medievärlden.

De nya startsidorna har nu varit igång ett tag och Katrin Säfström berättar att hon enbart ser fördelar med att sajten är automatiskt redigerad:

– Jag märker ingen negativ skillnad utan ser hur de saker som är nyhetsvärderingsmässigt intressanta och mycket lästa hamnar högre upp och blir toppnyheter. Dessutom har vi ett snabbare flöde nu.

Ser du några risker med algoritmstyrda startsidor?

– Det viktiga är ju att man noga tänker igenom vilka värden man anger. Men parametrarna i sig är ju satta av människor som utgått från ett journalistiskt perspektiv så det tror jag inte kommer att bli något problem, säger Katrin Säfström och fortsätter:

– Delvis innebär det här nya arbetssättet att mer jobb hamnar på reportrarna, men våra goda rutiner har gjort att det fungerat väldigt bra.

Sofia Dahlström, chefredaktör för GT, är också positiv i en kommentar:

”Det har varit otroligt spännande att tillsammans med utvecklarna skruva på hur vi som redaktörer och publicister kan styra en automatiserad etta – och jag är positivt överraskad. Som redaktör är det svårt att släppa delar av makten över sajten till metadata och algoritmer, men våra ettor har blivit bättre efter övergången.”