Elevjournalister från Mediagymnasiet i Nacka strand intervjuar sina nyanlända skolkompisar i projektet "Hem och kvarter" där nyanlända och svenska elever fick intervjua varandra.

Ny medieplattform ska lära unga om journalistik och källkritik

Genom en helt ny publiceringsplattform och med hjälp av journalistik och förbättrade kunskaper om källkritik hoppas initiativtagarna att ungas utrymme i samhällsdebatten ska öka.

Journalisterna Lotta Bergseth och Jenny Sköld är grundare av Mobile Stories. Fotograf: Henry Lundholm.
Journalisterna Lotta Bergseth och Jenny Sköld är grundare av Mobile Stories. Fotograf: Henry Lundholm.

Lotta Bergseth och Jenny Sköld, båda mångåriga journalister med erfarenhet av att ha bevakat bland annat skol- och utbildningsfrågor, är grundare av Mobile Stories. Under sitt journalistiska arbete, de senaste åren på Metro, har de sett de ökade utmaningar den svenska skolan möter när det gäller källkritik.

Idén till produktions- och publiceringsappen har också växt fram i takt med att Lotta Bergseth och Jenny Sköld i sina möten med elever och lärare märkt av en växande misstro mot medierna:

– Vi började fundera på vad det här berodde på och kunde ganska snart koppla det till sociala mediers genombrott. Och i samtalet med unga och lärare har vi förstått att den yngre publiken inte tycker att de etablerade medierna talar till dem utan till deras föräldrar, säger Jenny Sköld och fortsätter:

– Det har gjort att vi har behövt vara självkritiska och då sett att journalistkåren till stor del består av folk med samma bakgrund och referensramar. Självklart påverkar det vad vi väljer att skildra, språket vi använder och så vidare. Och att stora grupper inte känner igen sig i mediernas verklighetsbeskrivning är förstås ett problem.

Lotta Bergseth och Jenny Sköld bestämde sig för att arbeta för att nå ut till fler grupper och lyfta nya röster. Tillsammans började de fundera över hur de skulle nå den yngre publiken:

– Vi kom fram till att vi gör det bäst i skolan. Och där har eleverna också rätt att få de resurser och det stöd man behöver för att uttrycka sig, säger Lotta Bergseth.

Med stöd av Vinnova började Lotta Bergseth och Jenny Sköld ägna all sin tid åt att utveckla ett verktyg för elevjournalistik vilket riktar sig till högstadie- och gymnasieelever som vill påverka med journalistik. Applikationen innehåller inbyggda guider, mallar och checkfrågor genom vilka eleverna lotsas fram i den journalistiska processen och samtidigt förbättrar sina kunskaper om samhället.

– Skolan har kritiserats av Skolinspektionen för att den varit för dålig på att leva upp till sitt demokratiuppdrag. Såväl skolor som kommuner måste bli bättre på att lära unga hur den lokala demokratin fungerar och då tror vi att detta kan vara ett bra sätt som ligger i linje med skolans uppdrag, säger Jenny Sköld.

– Vi tror att genom att göra unga till producenter kan de känna sig mer delaktiga och förstå vikten av – och hur man jobbar med – källkritik. För när man blir producent måste man också börja fundera över vad det är som gör en till en trovärdig källa, säger Lotta Bergseth.

Vilken är er bild av hur kunskapsnivån i skolorna kring källkritik och journalistisk verksamhet i skolorna?
– Den kan bli bättre. Det finns stora kunskapsluckor. Kanske har det inte märks tidigare, men det är svårare att sortera i dag. Vi har märkt en frustation bland lärare och sett ett behov av att ge eleverna verktyg till att själva lära sig att bedöma en källas trovärdighet, säger Jenny Sköld.

Appen släpps först i januari men i flera pilotkommuner, däribland Huddinge, har det genomförts testprojekt utan appen men med Mobile Stories skrivguider och artikelmallar som stöd.

– Det finns ett enormt intresse och en lust för nya sätt att jobba med de här frågorna. Och vår bild är att eleverna tycker att det är roligt och häftigt att kunna påverka med sitt skolarbete.

Tidigare i år efter ett halvt sekels verksamhet lade Mediekompass, ett hjälpmedel för lärare som vill använda tidningar i undervisningen, ned sin verksamhet sedan finansiärtappet varit allt för stort. Nu hoppas Lotta Bergseth och Jenny Sköld att Mobile Stories kan hjälpa till att fylla tomrummet:

– Vi vet att Mediekompass var väldigt uppskattat ute på skolorna och vi tror att initiativ likt det behövs mer än någonsin, och vi ser Mobile Stories som ett modernt sätt att arbeta med de frågorna, säger Jenny Sköld och forsätter:

– Genom att använda vårt verktyg får eleverna en känsla för hur man ska tänka och lär sig att ta ansvar för vad de själva publicerar och delar. Förhoppningen är att de tar med den kunskapen också till andra forum, som till exempel sociala medier.

I dag lägger Lotta Bergseth och Jenny Sköld sina egna pengar och tid på projektet. Förutom Vinnova finns inga övriga finansiärer. Men planen är att projektet ska finansieras genom att Mobile Stories ska sälja abonnemang till kommuner runt om i Sverige:

– Skolan har en utmaning att jobba med källkritik och demokrati men kommunerna har också en utmaning med att få med de unga i det demokratiska samtalet. Och då tror vi att detta kan vara ett sätt – och vi hoppas att kommunerna är villiga att fatta ett beslut om att de ska arbeta med demokrati på det här sättet.

Och Lotta Bergseths och Jenny Skölds vision är tydlig och ambitionen hög; Mobile Stories ska bli en rikstäckande skoltidning.

– Vi tror att vi har goda möjligheter att lyckas.

printscreen-mobile-stories-beta
Skärmavbild från mobilestories.se