Annons: Mediedagen 2019

Medieinvesteringarna slår rekord

MEDIEBYRÅBAROMETERN

I oktober ökade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 26,9 procent relativt samma period föregående år. Flera mediekategorier slog rekord – bäst gick det för tv.

Totalt landade förra månadens medieinvesteringar på 1,6 miljarder kronor. Det är den högst uppmätta siffran sedan mediebyråbarometern startade. Mest ökade tv, utomhus/trafikreklam, internet, radio, bio och fackpress.

En del av förklaringen till ökningen kan vara att oktober 2016 hade fem måndagar jämfört med samma månad 2015.

”Men ökningen om hela 26,9 procent i oktober förklaras bara delvis av den extra faktureringsdagen. Framför allt visar oktober på annonsörernas jakt efter bred räckvidd i massmedier. Återigen ser vi tecken på att tillväxttakten i digitala kanaler börjar mattas av. TV, radio och utomhus/trafikreklam hade stakare tillväxttal än internet under oktober”, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Sämst gick det för direktreklam/annonsblad som backade med 35,4 procent jämfört med samma period i fjol. Negativ tillväxt visade också dagspress storstad som tappade 27 procent. Populärpress, dagspress landsort, sök och dagspress kväll backade också.