Annons: Mediedagen 2019

Lokaltidningars satsningar på USA-valet

Just nu arbetar Sveriges nyhetsredaktioner för fullt med rapporteringen kring USA:s presidentval. På Borås Tidning och Barometern kraftsamlar man inför den avgörande natten. UPPDATERAD

Borås Tidning (BT) specialsatsar under USA-valnatten. Och för första gången under ett amerikanskt val har tidningen extra bemanning på natten. Direkt efter att valresultatet är klart, tidigt på onsdagsmorgonen, släpper BT en extra e-tidningsbilaga som är 12 sidor tjock. Fylld till bredden med opinionsmaterial som ledartexter och åsiktskolumner.

– Jag känner inte till att någon annan inom svensk dagspress tidigare gjort en extra bilaga som enbart består opinionsmaterial, säger BT:s politiska redaktör Lars Näslund som tidigare varit Expressens USA-korrepondent.

Utöver opinionsbilagan innehåller e-BT också nyhetssidor om valet och i morgon bitti kommer valresultatet att kommenteras i BT:s egen tv-studio.

– Vi gör detta dels för att valet i sig på alla möjliga sätt påverkar politiken i Sverige och EU, dels för att vi på senare tid har märkt att läsningen av den dagliga e-tidningen har ökat påtagligt. Då känns det både roligt och viktigt att kunna erbjuda detta direkt på morgonen när vi, förhoppningsvis, har ett besked vem som vann Vita huset.

Hur stort upplever du att intresset för USA-valet är bland era läsare?

– Det är svårt att veta, men flera av våra USA-texter har gått bra. Samtidigt ska man förstås vara ärlig och medveten om att det finns de som tycker att det skrivs för mycket om det här valet, säger Lars Näslund och tillägger:

– Men vi gör inte det här för att vi tror att vi välter några kiosker utan för att vi tycker att det är en viktig del av BT:s uppdrag. Och opinionsmässigt är vi måna om att tidningen ska kännas relevant både vid lokala frågor och globala frågor.

På Barometerns redaktion pågår också förberedelser inför det stundande USA-valet. De senaste veckorna har tidningen haft en sida eller fler, minst tre dagar i veckan på temat. Innehållet har bestått av en mix av lokalt material, riksmaterial och kommentarer.
Ambitionen har varit att försöka hitta lokal vinkel, berättar Barometerns Mats Andersson:

– Vi har letat reda på amerikaner här i Kalmar och så har vi besökt den demokratiska föreningen. Dessutom har vi pratat med lokala politiker och forskare. Och i dag har vi en text som vi plockat från Siren om hur många smålänningar som är röstberättigade.

Den tidigare Barometern-medarbetaren Marcus Oscarsson, i dag på TV4, har också skrivit krönikor, kommentarer och låtit sig intervjuas i tidningen.

– I dag har han till exempel en helsida. Han är väldigt uppskattad och drar mycket läsare i sociala medier.

Som bärande berättelse i sin valrapportering har Barometern följt en gymnasieklass i Kalmar vilken arrangerar en valvaka i natt. Eleverna räknar med att omkring 100 personer kommer att delta – och Barometern ska bevaka arrangemanget.

– Det är ett noga planerat program. Eleverna ska bland annat steka amerikanska pannkakor och dansa linedance, så det ska bli roligt att följa, säger Mats Andersson.

På Sydöstran har man valt att samarbeta med Expressen och CNN som gör en 30 timmars sändning vilken drog igång i morse och pågår till lunchtid i morgon:

”Vi får deras live-feed med egen logga och kan på så sätt erbjuda våra webbesökare en bra service. Jag tycker det är en proffsig och imponerande satsning”, säger tidningens chefredaktör Gunnar Svensson.

Utöver det tar Sydöstran egna kommentarer. Och sedan en tid tillbaka har tidningen också en egen valbloggare som bor i Florida.