V-tab håller för guldtrycket

Ifra-Expo

I dag onsdag får V-tab Västerås för fjärde gången diplomet som visar att de tillhör guldklubben när det gäller tryckkvalitet. Tryckeriet är en av endast 65 anläggningar från hela världen som klarat de tuffa testerna.

SONY DSC

Magnus Larsson och Anders Kohlin var på plats för att hämta V-tabs diplom i den ”guldklubb” som visar att de tillhör de tryckerier som är världsbäst i tryckkvalitet. Rubriken på VLT-tidningen som deltog i tävlingen handlar dock om en annan guldklubb, Västerås Bandyklubb (VSK). Foto: Svenåke Boström

Majoriteten av världens tidningstryckerier bryr sig inte ens om att försöka få ett av diplomen från INCQC, International Newspaper Color Club. En del struntar kanske i kvaliteten medan andra tycker att det tar för mycket tid och därmed blir för kostsamt. Men att bra tryck ger bra affärer, det kunde representanter från INCQC visa vid sin session på tisdag eftermiddag.

Anders Kohlin, som arbetar med teknisk support gentemot V-tabs kunder och Magnus Larsson, prepress support, är på plats för att ta emot diplomet.

De berättar för Medievärlden om det långsiktiga och hårda arbetet som ligger bakom medlemskapet i denna kvalitetsklubb.

Tryckeriet måste klara vissa kriterier för att ens få komma med i första bedömningen.

Provtryck görs under januari, februari och mars. Sedan skickar organisationen ut en testannons som ska gå som provtryck i tidningen i fem dagar en viss vecka. Därefter väljs en viss dag ut och tio exemplar skickas till WAN-IFRA i Indien, där man gör det slutgiltiga testet. Då ska annonsen ha optimal kvalitet.

Om man kommer med i uttagningen till tävlingen beror bland annat på kvaliteten på gråbalans, färggrund och punktförstoring. Då är det viktigt att alla detaljer är perfekta. Därefter görs en visuell bedömning på de första 16 sidorna i den insända tidningen, då man ser på helheten och bedömer läsarintrycket.

– Arbetet med det här projektet höjer den generella kvalitén i hela produktionskedjan, förklarar Magnus Larsson. Personalen påverkas naturligtvis när de får press på sig att prestera på topp. Samtidigt blir det en stolthet för produkterna. Naturligtvis påverkas även kunderna på ett positivt sätt när de ser vilket engagemang vi har.

– I detta har vi också hittat många fallgropar på vägen något som påverkar den dagliga produktionen, säger Anders Kohlin.

Tävlingen går vartannat år och V-tab har varit med i den här ”guldklubben” sedan 2010 och är enda svenska tidning som klarat detta. DN EX tryckeri har varit med tidigare, men inte under den här perioden.

Svenåke Boström

Fler rapporter från Ifra-Expo på Medievärlden Premium