Ebba Bonde, tidningsformgivare och journalist. Foto: Foto Staffan Löwstedt

SvD gör remake av papperstidningen

Sjösätter projekt – målet är att skapa ” morgondagens printprodukt”.

Fyra år har gått sedan SvD:s papperstidning senast fick ny design. Men nu är det alltså dags igen. Arbetet med att göra om papperstidningen beskrivs som ”en rejäl satsning på att modernisera pappersutgåvan och skapa en tidning anpassad för läsarnas nya medievanor och framtida behov”.

Den nya produkten ska bli tätare och ge en mer utpräglad nyhetskänsla, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén i ett pressmeddelande:

”Vi vill också stärka det som är SvD-unikt, färger, symboler och typsnitt. Och inte minst vill vi koppla tidningens identitet närmare SvD.se och våra andra digitala produkter, dels för att visa på styrkan i varumärket, dels för att kunna visa vårt rika utbud av kvalitetsjournalistik både online och i print.”

Redaktionen kommer, enligt Karén, att märka förändringen genom att tidningen blir tydligare och smartare, samt erbjuder en hel del nya spännande journalistiska grepp. Linda Häggström, projektledare och designansvarig på SvD, berättar att de tar med digitala lärdomar till pappret:

”Vi vet väldigt mycket mer om våra läsare nu i alla kanaler och kan skapa en produkt som är ännu mer anpassad till deras behov och önskemål”

Formgivaren Ebba Bonde, som varit art director på tidningen Fokus, har plockats in för att jobba med utvecklingsarbetet.

”Jag ser det som ett väldigt modernt journalistiskt projekt. Kraven ökar ju hela tiden på att kunna förpacka viktigt innehåll på ett tydligt och snabbt sätt. Det är en utmaning som är otroligt rolig att få ta sig an tillsammans med Svenska Dagbladets redaktion”, säger hon i en kommentar.